شماری از اعضای مجلس سنا، تمدید ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان را به سود صلح و ثبات دایمی کشور نمی دانند. آنها تأکید می کنند که ادامه حضور نیروهای آمریکایی در کشور جنگ را گسترش می دهد. پس از گسترش دامنه ی ناامنی ها در کشور و دست به دست شدن برخی از ولسوالی ها […]

شماری از اعضای مجلس سنا، تمدید ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان را به سود صلح و ثبات دایمی کشور نمی دانند. آنها تأکید می کنند که ادامه حضور نیروهای آمریکایی در کشور جنگ را گسترش می دهد.

پس از گسترش دامنه ی ناامنی ها در کشور و دست به دست شدن برخی از ولسوالی ها میان طالبان و نیروهای امنیتی و همچنان سقوط ولایت کندز به دست طالبان؛ آمریکا تصمیم گرفته است تا شماری از سربازانش را در چهارچوب آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی کشور پس از سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان نگهدارد.

شماری از اعضای مجلس سنا، نسبت به تمدید ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان خوشبین نیستند. فریده کوچی عضو مجلس سنا می گوید که آمریکا در بیش از یک دهه حضورش در افغانستان نشان داده است که با هراس افگنان به گونه لازم مبارزه نمی کند. به باور این عضو مجلس سنا، دوام ماموریت سربازان آمریکایی در افغانستان به نفع صلح و ثبات دایمی در کشور نیست.

در این میان شماری از عضای مجلس سنا، آمریکا را متهم می کنند که در راستای تطبیق مواد قرارداد امنیتی میان کابل و واشنگتن درست عمل نکرده است. گل احمد عظیمی عضو مجلس سنا می گوید که آمریکا در مدت چهارده سال حضورش در افغانستان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را بصورت اساسی تجهیز و تمویل نکرده است.

محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا با انتقاد تند از سیاست دوگانه آمریکا در قبال افغانستان، از این کشور می خواهد که بجای تمدید ماموریت سربازانش، فشارها بر گروه های تروریستی و حامیان این گروه ها را شدت بخشد.

آقای ایزدیار همچنان می افزاید که حرکت های منفی گروه طالبان باعث تمدید ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان شده است.

این درحالیست که به اساس تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا، قرار است بیش از پنج هزار نظامی این کشور تا ختم سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان به هدف سرکوب هراس افگنان و کمک به نیروهای امنیتی کشور باقی بمانند.