صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه کشور در پیامی از بیست و سومین سال گشت شهادت سه تن از اعضای نهضت اسلامی، از مبارزات آنان با نیکویی یاد کرده است. وزیر امور خارجه کشور می گوید که تاریخ معاصر افغانستان، با دو صفحه زرین و دو مرحله پر افتخار معنا […]

صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه کشور در پیامی از بیست و سومین سال گشت شهادت سه تن از اعضای نهضت اسلامی، از مبارزات آنان با نیکویی یاد کرده است. وزیر امور خارجه کشور می گوید که تاریخ معاصر افغانستان، با دو صفحه زرین و دو مرحله پر افتخار معنا یافته است که عبارت از دوره جهاد و مقاومت می باشد.

دولت اسلامی افغانستان پس از پیروزی جهاد سه تن از اعضای برجسته نهضت اسلامی هریک؛ استاد غلام محمد آرین پور شهیدی مسوول شورای عالی جهاد و والی ولایت بدخشان، شهید استاد سیف الرحمن سایف معاون دادگاه عالی حکومت اسلامی و شهید صوفی قربان محمد قاصر رییس دادگاه ولایتی بدخشان را در یک سانحه هوایی از دست داد. (روز چهار شنبه ۲۸دلو/بهمن) به مناسبت بیست و سومین سالگشت این شهیدان راه آزادی، در اکادمی علوم کشور مراسم گرامیداشت برگزار شد.

صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه کشور در پیامی از فداکاری این شهیدان با نیکویی یاد می کند. آقای ربانی درپیامش می گوید که این شخصیت ها قربانی و فداکاری کردند و با رهایی کشور از چنگال اشغال و تجاوز، آزادی را به نسل های بعدی به میراث گذاشتند.

در پیام وزیر خارجه کشور آمده است: “امروز ما در کنار حفظ میراث شهیدان راه آزادی و نیز مسوولیت پاسداری از میراث معنوی آن ها، مسوولیت های دیگری نیز داریم. دیروز اگر همه مسوولیت ملی و تاریخی نسل اول و دوم جهاد و مقاومت پاسداری از استقلال و آزادی کشور بود، امروز جهاد سازندگی و جهاد کسب دانش نیز بر ما واجب است”.

در ادامه پیام رییس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه کشور آمده است که دستاوردها و نظام سیاسی امروز، نتیجه جان فشانی و فداکاری شهیدانی است که در دوران جهاد و مقاومت از خود جان فشانی کرده اند. درهمین حال شماری از اعضای مجلس نمایندگان و بازماندگان شهیدان بر عملی شدن اهداف مجاهدین و مبارزان راه آزادی تاکید می کنند و می گویند که باید اکادمی علوم به پاس ارزش گزاری به جان فشانی شهیدان راه آزادی، دایرهالمعارف جهاد و مقاومت را تدوین و به چاپ برساند.

این در حالیست که شهید غلام محمد آرین پور، شهید سیف الرحمن سایف و شهید صوفی قربان محمد قاصر در ۲۸دلو/بهمن سال ۱۳۷۱ خورشیدی در یک سانحه هوایی به شهادت رسیدند.