شماری از اعضای مجلس نمایندگان تلاش های چین برای از سرگیری مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را به سود صلح و ثبات دایمی در کشور می دانند. رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که مقام ‌های چین تلاش دارند تا گفتگوهایی را با دولت پاکستان آغاز کند که روند مذاکرات صلح میان […]

شماری از اعضای مجلس نمایندگان تلاش های چین برای از سرگیری مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را به سود صلح و ثبات دایمی در کشور می دانند.

رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که مقام ‌های چین تلاش دارند تا گفتگوهایی را با دولت پاکستان آغاز کند که روند مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان از سر گرفته شود. به گزارش رسانه های پاکستانی، نماینده ویژه دولت چین در امور افغانستان، روز گذشته در اسلام آباد با دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور خارجی، درخصوص روند مذاکرات صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

نماینده ی ویژه چین در امور افغانستان، اظهار امیدواری کرده است که حضور و نقش او بتواند زمینه همکاری  بیشتر و تفاهم بهتر را میان چین و پاکستان درخصوص مسایل مهم منطقه‌ ای از جمله افغانستان فراهم کند.

دنگ شیجون، نماینده چین در امور افغانستان، همچنین در دیدار با مقام های پاکستانی با تاکید بر اهمیت مساله افغانستان، ایجاد صلح و ثبات در این کشور را برای تقویت صلح و ثبات در تمام منطقه ضروری دانسته و نقش موثر پاکستان را در تسهیل روند صلح افغانستان مورد تاکید قرار داده است.

آقای شیجون افزوده است: “نقش پاکستان در تسهیل روند صلح افغانستان و نیز مبارزه پاکستان علیه تروریزم می تواند گره گشایی مشکلات امنیتی شود. ایجاد صلح و ثبات در افغانستان برای تقویت صلح و ثبات در تمام منطقه ضروری است”.

در همین حال، طارق فاطمی دستیار ویژه ی نخست وزیر پاکستان نقش رو به رشد چین در توسعه روابط با افغانستان و همچنین تلاش ‌های پکن برای کمک به روند صلح افغانستان را قابل ستایش دانسته و تاکید بر همکاری درین راستا کرده است.

دستیار ویژه ی نخست وزیر پاکستان گفته است: “پاکستان و چین در کنار افغانستان از منافع مشترک برخوردار هستند و نقش رو به رشد چین در توسعه روابط با افغانستان و همچنین تلاش‌های پکن برای کمک به روند صلح افغانستان می تواند به این روند کمک بیشتر کند”.

با این همه؛ شماری از اعضای مجلس نمایندگان تلاش های چین برای از سرگیری مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را به سود صلح و ثبات دایمی در منطقه عنوان می کنند. غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان می گوید که چین با توجه به روابط سیاسی و تجاری که با پاکستان دارد می تواند بالای این کشور فشار وارد کند تا طالبان را به میز مذاکره حاضر کند.

این درحالیست که پیش از این نیز چین تلاش هایی را برای برقراری صلح و ثبات دایمی در منطقه به ویژه در افغانستان به راه انداخته بود که به نتیجه ی نرسید. دیده شود که تلاش جدید چین به ویژه از دریچه ی پاکستان چقدر گفتگوهای صلح افغانستان را موفق می کند.