رییس مجلس سنا می گوید که امریکا به مفاد قرار داد امنیتی کابل و واشنگتن پابند نیست. به گفته وی در صورت مداخله یک کشور در امور داخلی افغانستان، امریکا باید از افغانستان حمایت کند. فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا می گوید که پاکستان به جنگ نیابتی اش با افغانستان ادامه داده است؛ اما […]

رییس مجلس سنا می گوید که امریکا به مفاد قرار داد امنیتی کابل و واشنگتن پابند نیست. به گفته وی در صورت مداخله یک کشور در امور داخلی افغانستان، امریکا باید از افغانستان حمایت کند. فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا می گوید که پاکستان به جنگ نیابتی اش با افغانستان ادامه داده است؛ اما امریکا با وجودی که قرارداد امنتیی با افغانستان امضا کرده، با پاکستان همکاری می کند. آقای مسلمیار می افزاید:”امریکا به مفاد قرارداد امنتیی کابل و واشنگتن ایمان(باور) ندارد”.

به هدف بررسی اجرایی شدن قرارداد امنیتی کابل و واشنگتن نشستی با اشتراک شماری از اعضای مجلس سنا، ارگان های امنیتی و شماری از آگاهان نظامی روز دوشنبه (۲۵ عقرب/آبان) در کابل برگزار شد. حمیرا نعمتی رییس کمیسیون اموربین المللی مجلس سنا می گوید که امریکا درقبال افغانستان سیاست دوگانه دارد. به باور خانم نعمتی، با آن که افغانستان قربانی تروریزم است و امریکا باید از کشور حمایت کند؛ اما در حال حاضر افغانستان در بسیاری مورد بدون همکاری امریکا علیه تروریزم می جنگد.

بر اساس قرار داد امنیتی کابل و واشنگتن، امریکا باید برخی از تجهیزات نظامی را در اختیار نظامیان کشور قرار دهد؛ اما معصوم استانگزی سرپرست وزارت دفاع ملی می گوید که ارتش  هنوز از رهگذر تجهیزات هوایی با مشکل رو به رو است.

این همه انتقادها در حالی صورت می گیرد که پیش از امضا شدن قرارداد امنیتی کابل و واشنگتن، انتظارها این بود که با امضا شدن این قرارداد وضعیت امنیتی افغانستان بهبود خواهد یافت؛ اما با آن که بیش از یک سال از امضای این قرارداد می گذرد، نه تنها وضعیت امنتیی کشور بهبود نیافته که بدترهم شده است.