پاکستان یک بار دیگر آمادگی خود را برای زمینه سازی گفتگوهای صلح افغانستان اعلام کرده است. صلح نیاز اساسی مردم افغانستان به شمار می رود اما در چهارده سال گذشته همواره گفتگوهای صلح با طالبان بی نتیجه بوده است. با ایجاد حکومت وحدت ملی گفتگوهای صلح با طالبان شدت بیشتر یافت، اما مرگ ملا محمد […]

پاکستان یک بار دیگر آمادگی خود را برای زمینه سازی گفتگوهای صلح افغانستان اعلام کرده است. صلح نیاز اساسی مردم افغانستان به شمار می رود اما در چهارده سال گذشته همواره گفتگوهای صلح با طالبان بی نتیجه بوده است.

با ایجاد حکومت وحدت ملی گفتگوهای صلح با طالبان شدت بیشتر یافت، اما مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان این شدت را به یکبارگی خاموش کرد. در گفتگوهای صلح افغانستان نقش پاکستان نیز برجسته خوانده می شود. آگاهان سیاسی باور دارند که اگر پاکستان دراین زمینه همکاری کند، صلح در افغانستان به سرعت تامین خواهد شد.

به تازگی یک باردیگر نوازشریف نخست وزیر پاکستان آمادگی کشورش را برای زمینه سازی گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان اعلام کرده است.

آقای شریف گفته است: “به عنوان بخشی از چشم انداز حکومت پاکستان در بارۀ یک منطقه صلح آمیز و مرفع، اسلام آباد آماده است تا روند صلح افغانستان را کمک کند. تلاش‌ها ما در مورد آغاز دوباره مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان جریان دارد”.

نخست وزیر پاکستان این سخنان را در دیداربا هیات اقتصادی افغانستان به رهبری وزیر مالیه کشور بیان داشته است.

درهمین حال شماری از نمایندگان مجلس می گویند هرآن روند صلح که در آن پاکستان دخیل باشد برای مردم افغانستان نتیجه بخش نخواهد بود.

از سوی دیگر ملا اخترمحمد منصور، رهبر گروه طالبان شیرمحمد عباس استانکزی را به حیث رییس و عبدالسلام حنفی را به حیث معاون دفتر سیاسی خود در قطر تعیین کرده است، اما گروه تازه انشعاب کرده طالبان به رهبری ملا رسول اعلام کرده است که دفتر سیاسی طالبان در قطر به خاطر بدنامی ملاعمر ساخته شده است. این گروه انشعاب کرده کسانی را که در دفتر طالبان در قطر حضور دارند در فهرست سیاه خود گنجانیده است.

ملا منان نیازی معاون ملا رسول شاخه انشعاب کرده طالبان گفته است: “کسانی که در دفتر طالبان در قطر حضور دارند، افراد وابسته به کشورهای غربی اند. هر گونه گفتگوهای صلح دفتر طالبان با حکومت افغانستان در قطر مورد پذیرش نیست”.

این سخنان درحالی مطرح می شود که حکومت افغانستان همواره آغاز دوباره مذاکرات با طالبان را مشروط به قطع پشتبانی پاکستان از طالبان گفته است. مقام های حکومت افغانستان گفته اند در صورتیکه پاکستان حمایت و پشتبانی خود را از طالبان و دیگر گروه‌های ترویستی قطع نکند، مذکرات صلح بی نتیجه خواهد بود.