وزارت امور خارجه کشور می گوید که تا پایان هفته روان گفت‎گوهای مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز می شود. خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه کشور می گوید که میزبان دور نخست این گفت‎گوها اسلام آباد خواهد بود. در این اواخر برای تأمین صلح در کشور قدم هایی برداشته شده است. […]

وزارت امور خارجه کشور می گوید که تا پایان هفته روان گفت‎گوهای مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز می شود. خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه کشور می گوید که میزبان دور نخست این گفت‎گوها اسلام آباد خواهد بود.

در این اواخر برای تأمین صلح در کشور قدم هایی برداشته شده است. بعد از برگزاری چهارمین نشست چهارجانبه در کابل امید واری ها برای تأمین صلح در کشور بیشتر شده است.بر اساس فیصله چهارمین نشست چهارجانبه در کابل گفت‎گوهای رو در رو میان نماینده های با صلاحت طالبان و دولت افغانستان باید تا اخیر هفته جاری در پاکستان برگزار شود. خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه کشور می گوید که تمام آمادگی ها برای اشتراک در نخستین دور گفت‎گوهای مستقیم صلح از سوی حکومت افغانستان گرفته شده است.

چند دستگی طالبان نگرانی های را برای پیشبرد بهتر گفت‎گوهای صلح به میان آورده است و هم اکنون طالبان به چهار بخش تقسیم شده اند. آگاهان سیاسی باور دارند که چند دستگی طالبان می تواند روند صلح کشور را آسیب پذیر کند.

اما به تازگی سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و خارجی نخست وزیر پاکستان گفته است که این کشور بالای طالبان نفوس لازم را دارد و بیشتر خانواده های فرماندهان طالبان در این کشور زندگی می کنند. این گفته های آقای عزیز خوش بینی ها را برای حاضر شدن طالبان به گفت‎گوهای صلح بیشتر کرده است. معاون سخنگوی وزارت امور خارجه کشور می گوید که دور اول گفت‎گوهای رو در روی صلح در اسلام آباد برگزار می شود، اما امکان این وجود دارد که دور های بعدی گفت‎گوی های صلح در کشور سومی برگزار شود.

سخن از کشور سومی برای میزبانی صلح افغانستان در حالی مطرح می شود که پیش از این محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور در سفر به ترکمنستان از مقام های ارشد این کشور خواسته بود که به روند صلح افغانستان همکاری کنند و میزبان یک دور از گفت‎گوهای صلح افغانستان کشور ترکمنستان باشد.