یک شهروند افغانستان به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در زمان حاکمیت رژیم کمونیستی در کشور، از سوی پلیس هالند بازداشت شده است. یک دادستان در هالند گفته است، صادق علمیار که شصت و چهار سال دارد، به اتهام عضویت در یک واحد ویژه کماندوهای ارتش افغانستان، که در کشتار مجاهدین در اپریل سال یک هزار […]

یک شهروند افغانستان به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در زمان حاکمیت رژیم کمونیستی در کشور، از سوی پلیس هالند بازداشت شده است. یک دادستان در هالند گفته است، صادق علمیار که شصت و چهار سال دارد، به اتهام عضویت در یک واحد ویژه کماندوهای ارتش افغانستان، که در کشتار مجاهدین در اپریل سال یک هزار و نه صد و هفتاد و نه، در شرق افغانستان نقش داشته، بازداشت شده است. دادستان های هالندی گفته اند که، در بیستم اپریل سال یک هزار و نه صد و هفتاد و نه، پس از حمله مجاهدین در روستای کرالی کنر، واحدهای ارتش دولت وارد این روستا شده، و شمار زیادی از مردان و پسران جوان در این روستا را به قتل رساندند.

فرد بازداشت شده در سال یک هزار و نه صد و نود میلادی در هالند پناهنده شد، اما پس از آن که، خانواده‌های قربانیان در سال دوهزار و هشت، داد خواستی را به اداره دادستانی هالند سپردند، او تحت پیگرد قرار گرفت. سازمان دید‌بان حقوق بشر نیز، از اقدام دادستانی هالند استقبال کرده، و آن را گامی برای تامین عدالت خوانده است.