اداره واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان می گوید که توقعات بیش از حد جامعه از مردان سبب خشونت علیه زنان در کشور شده است. یافته های این نهاد نشان می دهد که یکی از عوامل خشونت علیه زنان مقاومت در برابر تصمیم مردان است. اداره واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان در ولایت های ننگرها،کابل، بامیان […]

اداره واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان می گوید که توقعات بیش از حد جامعه از مردان سبب خشونت علیه زنان در کشور شده است. یافته های این نهاد نشان می دهد که یکی از عوامل خشونت علیه زنان مقاومت در برابر تصمیم مردان است.

اداره واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان در ولایت های ننگرها،کابل، بامیان و تخار در مورد مردانگی و نقش جنسیتی در افغانستان با چهار صد تن از باشندگان این ولایت ها گفت‎گو کرده است. یافته های این نهاد نشان می دهد که مردان به عنوان نان آور و تامین کننده نفقه خانواده در نظر گرفته می شوند. بیشتر پاسخ دهندگان با این نظر موافقت داشته اند؛ اما با بالا رفتن سطح تحصیلات گرایش به تایید این مفکوره کاهش یافته است. در این گزارش آمده است که توقعات بیش از حد جامعه از مردان سبب خشونت علیه زنان در کشور شده است.

در این گزارش بر نقش زنان و حق ازدواج شان نیز اشاره شده است. مهدی موسوی مسوول پژوهش این اداره می گوید که پاسخ دهندگان بیشتر بر این نظر اند که نقش زنان در اداره و مدیریت خانه است و قابلیت تصمیم گیری در باره ازدواج را ندارند.

به گفته وی، بیشتر پاسخ دهندگان گفته اند که خشونت مبتنی بر جنسیت قابل توجیه نیست؛ اما هنگامی که زنان در برابر تصمیم مردان مقاومت می کنند قابل توجیه است.

در این گزارش برخی از عنعنات فرهنگی و سنتی به عنوان موانع برابری جنسیتی قلمداد شده است.