از روز جهانی بیماری شکر در کابل بزرگداشت شد. مسوولان وزارت صحت عامه می گویند که یافته های آنان در شش ماه سال جاری نشان می دهد که بیش از ۳۵۰۰ تن از اثر بیماری شکر در کشور جان باخته اند. دیابت یا شکر یک بیماری مزمن است که از اثر نبود افراز ناکافی یا […]

از روز جهانی بیماری شکر در کابل بزرگداشت شد. مسوولان وزارت صحت عامه می گویند که یافته های آنان در شش ماه سال جاری نشان می دهد که بیش از ۳۵۰۰ تن از اثر بیماری شکر در کشور جان باخته اند.

دیابت یا شکر یک بیماری مزمن است که از اثر نبود افراز ناکافی یا زمانی که بدن به صورت درست از انسولین افراز شده، نتواند استفاده کند به میان می آید. انسولین یک هارمون است که شکر را در خون تنظیم می کند، مقدار بلند شکر درخون به مرور زمان منجر به تخریب جدی سیستم های بدن می شود.

از روز جهانی این بیماری همه سال در شمار زیادی از کشورها یاد آوری می شود. مسوولان وزارت صحت عامه کشور به اساس آمار سال دوهزار و دوزاده می گویند که نزدیک ۸ صد و ۵۰ هزار تن در افغانستان مبتلا به بیماری شکر اند.

دیده می شود که در سه سال گذشته وزارت صحت ارقام از افزایش و کاهش بیماری شکر در دست ندارد. ازسویی هم خواجه قمرالدین صدیقی مشاور وزارت صحت می گوید که یافته های شان در شش ماه سال جاری نشان می دهد که بیش از ۳۵۰۰ تن از اثر بیماری شکر جان باخته اند.

در همین حال فهیم پیغام رییس بخش کنترل بیماری غیرساری وزارت صحت عامه می گوید که شیوع بیماری شکر در کشور رو به افزایش است.

بااین همه، مسوولان وزارت صحت می گویند که از بهر نبود بودجه کافی، نمی توانند ارقام مبتلا یان به بیماری شکر را در کشور مشخص کنند.