وزیر مبارزه با مواد مخدر می گوید تا زمانی که میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا نکند، تداوی معتادان بی معناست. تاکنون در مبارزه علیه کشت و قاچاق مواد مخدر در کشور بیش از هشت میلیارد دالر آمریکایی مصرف شده است. با توجه به این هزینه گزاف، هنوزهم کشت و تولید […]

وزیر مبارزه با مواد مخدر می گوید تا زمانی که میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا نکند، تداوی معتادان بی معناست. تاکنون در مبارزه علیه کشت و قاچاق مواد مخدر در کشور بیش از هشت میلیارد دالر آمریکایی مصرف شده است.

با توجه به این هزینه گزاف، هنوزهم کشت و تولید این مواد در کشور رو به افزایش است. شماری از اعضای مجلس سنا از عملکرد دولت و جامعه جهانی در امر از بین بردن کشت و قاچاق مواد مخدر در کشور انتقاد می کنند.

گل احمد اعظمی عضو مجلس سنا می گوید که اراده ی جامعه ی جهانی برای محو این پدیده در افغانستان ضعیف است و رشد روز افزون معتادان به مواد مخدر آینده کشور را سخت تهدید می کند.

در همین حال سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر می گوید که امکانات این اداره با توجه به رشد روز افزون مواد مخدر و افزایش معتادان کافی نیست.

بانو عظیمی می افزاید که در مقایسه با سال های قبل کشت و تولید مواد مخدر در کشور کاهش یافته است، اما تازمانی که بطور کامل نابود نشود، تداوی معتادان بی معناست.

در همین حال ناجیه طارق معین وزارت صحت عامه می گوید که این وزارت در ۲۸ ولایت یک صد مرکز تداوی معتادان را اعمار کرده است که ظرفیت تداوی بیش از دوهزار معتاد را دارد. معین وزارت صحت عامه اما تاکید که می کند که به دلیل دسترس بودن مواد مخدر، بیش از نود درصد مداوا شدگان دوباره به این پدیده روی آورده اند.

این درحالیست که به گفته ی اعضای مجلس سنا دلیل روی آوردن دوباره معتادان به مواد مخدر، نبود هماهنگی میان وزارت خانه های ذیربط در امر مبارزه با مواد مخدر و نبود زمینه های کاری پس از تداوی می باشد.