یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل، دیدبان حقوق بشر و اتحادیه اروپا حمله برکارمندان تلویزیون طلوع از سویی طالبان را محکوم کرده است. با آن که خشونت علیه فعالان رسانه ای از سال ها به این سو جریان داشته است؛ اما این نخستین باری است که در بیش از یک دهه اخیر، […]

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل، دیدبان حقوق بشر و اتحادیه اروپا حمله برکارمندان تلویزیون طلوع از سویی طالبان را محکوم کرده است.

با آن که خشونت علیه فعالان رسانه ای از سال ها به این سو جریان داشته است؛ اما این نخستین باری است که در بیش از یک دهه اخیر، یک بس حامل کارمندان یک گروه رسانه ای آماج حمله طالبان قرار می گیرد. حمله شامگاه چهارشنبه ۳۰جدی/دی، طالبان بر کارمندان تلویزیون طلوع در داخل و بیرون از کشور با محکومیت هایی همراه شده است.

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل می گوید که نباید روزنامه نگاران و کارکنان رسانه ای هدف حملات گروه های هراس افگن قرار بگیرند.

یوناما در اعلامیه گفته است: “ژورنالیزم قوی، مستقل، آزاد از تهدید و خطرات برای یک دموکراسی سالم و جامعه معقول ضرروی است. افغانستان می تواند بالا رسانه های در حال رشد خود، افتخار داشته باشد. باید تمامی اقدامات برای مصوونیت کارمندان رسانه ها اتخاذ شود”.

در همین حال، دیدبان حقوق بشر، حمله گروه های تروریستی به خبرنگاران و غیرنظامیان را از جمله جرایم جنگی خوانده است. در خبرنامه دیدبان حقوق بشر آمده است: “که حمله انتحاری به کارمندان گروه رسانه ای موبی در کابل، حاکی از قساوتی هدف مند برای زیر سوال بردن آزادی رسانه‌ ها در افغانستان است و نباید چنین عملی تکرار شود”.

از سویی هم، اتحادیه اروپا نیز این رویداد تروریستی را محکوم کرده است. نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل با انتشار اعلامیه ای گفته است که این حمله یک جنایت وحشتناک و نقض واضح قوانین بین المللی است. در این اعلامیه آمده است که آزادی بیان و آزادی رسانه ها از حقوق بنیادی یک جامعه است و طرف های درگیر باید این حقوق را احترام بگذارند.