مبارزه علیه کشت و تولید مواد مخدر از اولویت های امریکا در تبانی با کشورهای عضو ناتو در افغانستان گفته شده است. امریکا به افغانستان آمد تا سطح کشت کوکنار را کاهش دهد  و گلیم معتادین مواد مخدر درین کشور را جمع کند. ملیاردها دالر امریکایی هم به بهانه ریشه کن کردن مواد مخدر در […]

مبارزه علیه کشت و تولید مواد مخدر از اولویت های امریکا در تبانی با کشورهای عضو ناتو در افغانستان گفته شده است. امریکا به افغانستان آمد تا سطح کشت کوکنار را کاهش دهد  و گلیم معتادین مواد مخدر درین کشور را جمع کند. ملیاردها دالر امریکایی هم به بهانه ریشه کن کردن مواد مخدر در افغانستان هزینه شد؛ اما هنوزهم کشت و تولید مواد مخدر از چالشهای اصلی در برابر حکومت افغانستان است. گفته می شود که معضل مواد مخدر در کشور ازجمله چالش‌های جدی است و  افزایش معتادان و استفاده‌کنندگان مواد مخدر در افغانستان نیز تکان‌دهنده است. گفته می شود که  پدیده کشت مواد مخدر یکی از تمویل کننده گان اصلی تروریزم جهانی و گروه های مافیایی است. برخی از اعضای مجلس نمایندگان نیز افزایش کشت و تولید مواد مخدر و نیز افزایش روز افزون معتادان مواد مخدر در کشور را تکان دهنده می خوانند و خواستار توجه حکومت درین مورد شدند.

سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر در همین حال می گوید که گراف کشت و تولید مواد مخدر در مقایسه با سالهای قبل هفت درصد افزایش یافته است. به گفته ی سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر، سطح تولید مواد مخدر نیز در مقایسه با سالهای قبل هفده درصد افزایش یافته است. سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر درگیری ها میان مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی، نفع بردن مافیایی از بابت کشت مواد مخدر و نیز معتاد بودن نزدیک به سی میلیون انسان در سطح جهان را از دلایل اصلی افزایش کشت و تولید مواد مخدر می داند.

با آن که در چند سال گذشته آمار دقیق از استفاده کنندگان موادمخدر در کشور ارایه نشده؛ سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می گوید که سه میلیون نفر درین کشور از موادمخدر استفاده می کنند و این رقم نگران کننده است. به گفته ی او؛ در حال حاضر یک اعشاریه چهار میلیون انسان از مواد مخدر دوامدار استفاده می کنند و متباقی در وجود شان به دلیل استفاده یکی از اعضای خانواده شان واقعات مثبت اعتیاد دیده شده است. سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز گفت که برنامه های مدون برای تدوای معتادان مواد مخدر را روی دست دارند.

این درحالیست که به گفته ی سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر سالانه مافیایی مواد مخدر هفتاد ملیارد دالر امریکایی ازکشت و تولید مواد مخدر سود می برند.  سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید که در حال حاضر دوازده میلیون انسان در منطقه و نزدیک به سی میلیون انسان در سطح جهانی به مواد مخدر معتاد اند.