کمیسیون حقوق بشر از نقض گسترده ی حقوق بشری در ولایت ننگرهار نگرانی می کند. این کمیسیون در بیانیه ای گفته است که درگیری میان گروه های تروریستی در ننگرهار مردم را به شدت متضرر کرده است. در یک سال اخیر ولایت ننگرهار بیشتر از هر ولایتی دیگر گواه درگیری میان گروه های تروریستی بوده […]

کمیسیون حقوق بشر از نقض گسترده ی حقوق بشری در ولایت ننگرهار نگرانی می کند. این کمیسیون در بیانیه ای گفته است که درگیری میان گروه های تروریستی در ننگرهار مردم را به شدت متضرر کرده است.

در یک سال اخیر ولایت ننگرهار بیشتر از هر ولایتی دیگر گواه درگیری میان گروه های تروریستی بوده است. بارها گزارش های مبنی بر درگیری میان این گروه ها و متضرر شدن مردم منتشر شده است؛ اما این نخستین باری است که کمیسیون حقوق بشر به صورت رسمی از وضعیت حقوق بشری در ولایت ننگرهار نگرانی می کند.

در بیانیه کمیسیون حقوق بشر آمده است: “درگیری ‌های ذات ‌البینی میان مخالفان مسلح دولت ‌در ‌ساحه وسیعی از ولسوالی ‌های اچین، کوت، هسکه‌ مینه ولایت ننگرهار باعث مسدود شدن ۵۲ باب مکتب و محرومیت ۲۷۶۶۷ شاگرد پسر و دختر از حق آموزش و پرورش شده است. درولسوالی ‌های اچین و کوت تعداد ۲۲۱۷ خانواده که شامل ۱۴۰۱۷ نفر می ‌شوند مجبور به ترک خانه های ‌شان شده اند”.

کمیسیون حقوق بشر می گوید که گروه های تروریستی در ننگرهار جنایت های دیگری از قبیل به آتش کشاندن خانه های مردم را نیز مرتکب شده اند.

در بیانیه ای این کمیسیون آمده است: “در ولسوالی‌ های اچین و پچیراگام تعداد ۱۰۶منزل مسکونی به بهانه این که مالکان این خانه ‌ها بانیروهای طالبان همکاری کرده اند، توسط افراد وابسته به گروه تروریستی داعش به آتش کشیده شده است”.

به شهادت رساندن سران قوم از دیگر جنایاتی است که گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار انجام داده است. کمیسیون حقوق بشر می گوید که افراد وابسته به این گروه در ولسوالی ‌های کوت، اچین، چپرهار، خوگیانی و هسکه ‌مینه ۷ تن از بزرگان قومی و ۸ غیرنظامی مشمول یک طفل را به شهادت رسانده اند.

در همین حال بزرگان قومی ولسوالی اچین و نازیان گفته اند که داعش سه زندان شخصی در ولسوالی نازیان برای نگهداری افراد مورد نظرش ایجاد کرده‌ است.