بانک مرکزی کشور، سال مالی گذشته را با دستاورد می‎خواند. خلیل صدیق رییس بانک مرکزی می‎گوید که مشکلات در این سال نسبت به سال‌ های گذشته چند برابر بود، اما با وجود این مشکلات افغانستان به تمام اهداف پولی و مالی تعیین‌ شده، دست یافته است. در حالی که صندوق بین‌المللی پول، افزایش ذخایر اسعاری […]

بانک مرکزی کشور، سال مالی گذشته را با دستاورد میخواند. خلیل صدیق رییس بانک مرکزی میگوید که مشکلات در این سال نسبت به سال‌ های گذشته چند برابر بود، اما با وجود این مشکلات افغانستان به تمام اهداف پولی و مالی تعیین‌ شده، دست یافته است.

در حالی که صندوق بین‌المللی پول، افزایش ذخایر اسعاری افغانستان را پنجاه میلیون دالر پیش ‌بینی کرده بود اما به گفته آقای صدیق، ذخایر اسعاری کشور چهارصد میلیون دالر افزایش یافته است.

در سال مالی ۱۳۹۵، تورم پولی در کشور چهار اعشاریه شش در صد بوده است، اما از نظر بانک مرکزی با توجه به وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی این رقم قابل قبول است. بر اساس ارقام بانک مرکزی، پول افغانی در سال مالی گذشته دو اعشاریه شش درصد در برابر دالر، حدود پنج درصد در برابر یورو و حدود ده در صد در برابر پوند ارزش خود را از دست داده است.

حکومت برای ثابت نگهداشتن ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی، دالر را به بازار عرضه می‎کند که به گفته آگاهان اقتصادی، با این کار ارزش مصنوعی پول افغانی افزایش می‎‌یابد. عرضه اوراق بهادار یکی دیگر از سیاست ‌های پولی بانک مرکزی در ثابت نگهداشتن ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی است که در سال گذشته مالی، به ارزش ۴۳ میلیارد افغانی این گونه اوراق را عرضه کرده است.

گزارش نهایی سال مالی ۱۳۹۵ بانک مرکزی نشان می‎‌دهد که رشد اقتصادی کشور در این سال ۳ درصد بوده است و عاید سرانه از حدود ۶ صد دالر به ۷ صد تا ۸ صد دالر رسیده است.

بانک مرکزی، پیش ‌بینی می‌‎کند که در سال مالی روان، میزان رشد اقتصادی بین ۳ تا ۴ درصد باشد و امیدوار است که وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبودی برود.