وزارت مالیه می گوید که عوایید حکومت نسبت به سال گذشته بیست درصد افزایش یافته است. افزایش بیست درصدی مالیات در یک سال گذشته در سیزده سال اخیر بی پیشینه بوده است. درآمد حکومت طی سال مالی ۱۳۹۴ در مقایسه به سال مالی ۱۳۹۳بیش از بیست درصد افزایش داشته است. گرد آوری این درآمده ها […]

وزارت مالیه می گوید که عوایید حکومت نسبت به سال گذشته بیست درصد افزایش یافته است. افزایش بیست درصدی مالیات در یک سال گذشته در سیزده سال اخیر بی پیشینه بوده است. درآمد حکومت طی سال مالی ۱۳۹۴ در مقایسه به سال مالی ۱۳۹۳بیش از بیست درصد افزایش داشته است. گرد آوری این درآمده ها در بخش های متخلف افزایش را نشان می دهد. گمرکات ۲۴ درصد افزایش، وزارتخانه ها ۵۰ درصد افزایش، مستوفیت ها ۷ درصد افزایش، مالیات دهندگان بزرگ ۷ در صد افزایش، مالیات دهندگان متوسط ۸ در صد افزایش و مالیات دهندگان کوچگ ۱۲ درصد افزایش درآمد را نشان می دهد .

آگاهان اقتصاد به این باور اند که اگر جلو فساد در وزارت مالیه گرفته شود درآمد حکومت بیشتر از این افزایش خواهد یافت. در همین حال اکلیل حکیمی وزیر مالیه می گوید که فساد اداری در این وزارت وجود دارد، اما آنها تلاش دارند که این پدیده را دراین اداره ریشه کن کنند.

اهداف بزرگ جمع آوری مالیات، عرضه خدمات به شهروندان کشور است. اما باشندگان کابل از عرضه خدمات توسط حکومت راضی به نظر نمی رسند.

با این حال وزارت مالیه از اخذ مالیات در سال ۱۳۹۵ خبر می دهد ومی گوید که برنامه های جدید را برای اخذ مالیات روی دست دارد که در سال آینده تطبیق خواهد شد.