گذرگاه های مرزی تورخم، چمن و سپین بولدک صبح امروز پس از حدود یک ماه گشوده شد. مسوولان محلی ولایت کندهار و ننگرهار می ‌گویند که مرزبانان پاکستانی حوالی ساعت هفت و سی دقیقه صبح روز (سه شنبه ۱حمل/فروردین) گذرگاه های مرزی تورخم، و سپین بولدک را به روی هر گونه رفت و آمد گشوده […]

گذرگاه های مرزی تورخم، چمن و سپین بولدک صبح امروز پس از حدود یک ماه گشوده شد.

مسوولان محلی ولایت کندهار و ننگرهار می ‌گویند که مرزبانان پاکستانی حوالی ساعت هفت و سی دقیقه صبح روز (سه شنبه ۱حمل/فروردین) گذرگاه های مرزی تورخم، و سپین بولدک را به روی هر گونه رفت و آمد گشوده اند. این گذرگاه ها حدود یک ماه پیش و پس از وقوع حمله تروریستی خونین در ایالت سند پاکستان بسته شده بود.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می گوید که مرزبانان پاکستانی تنها به کسانی از مسیر تورخم اجازه رفت و آمد می ‌دهند که سند قانونی داشته باشند. به گفته وی، از این مسیر، موترهای تاجران نیز به تردد آغاز کرده است.

در همین حال، غورزنگ افریدی سکرتر فرماندهی پلیس کندهار گفته است که پس از باز شدن این مسیر، بیش از دوصد مسافر وارد افغانستان شده اند. این مسافران از یک ماه به این سو، در پاکستان منتظر بازشدن این گذرگاه بودند. این مسوول پلیس کندهار تأکید می کند که برای جلوگیری از فعالیت‌ های تخریبی، در دروازه ورودی افغانستان، مسافران و موترهای باربری با دقت بارزسی می شوند.

با این حال، وزارت امور خارجه کشور از نزدیک شدن دیدگاه های کابل و اسلام در راستای مبارزه با تروریزم خبر داده است. در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که در ادامه تماس ها و مذاکرات با مقام های پاکستانی، پیشرفت هایی در راستای مبارزه بدون تبعیض با تروریزم به میان آمده است. در ادامه این اعلامه آمده است: افغانستان تروریزم را به حیث یک تهدید و خطر برای دو کشور و منطقه می داند و تعهد به همکاری های مشترک در راستای مبارزه با پدیده تروریزم دارد. در ادامه اعلامیه آمده است که همکاری ‌های سازنده کابل و اسلام آباد در بخش‌ های تجارت و ترانزیت می‌ تواند به منفعت مردمان دو کشور باشد.