ریاست اتاق تجارت و صنایع هرات از “توافق شفاهی” با ترکمنستان که هدف آن صدور پنجصد هزار متر مکعب سنگ مرمر به این کشور است، خبر می دهد. عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، شهر مرمرین لقب گرفته و این کشور مایل است در پروژه‌ های ساختمانی خود به طور گسترده از سنگ مرمر استفاده کند. در […]

ریاست اتاق تجارت و صنایع هرات از “توافق شفاهی” با ترکمنستان که هدف آن صدور پنجصد هزار متر مکعب سنگ مرمر به این کشور است، خبر می دهد.

عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، شهر مرمرین لقب گرفته و این کشور مایل است در پروژه‌ های ساختمانی خود به طور گسترده از سنگ مرمر استفاده کند. در حال حاضر ترکمنستان سنگ مرمر را از ایتالیا و دیگر کشورهای دور دست وارد می ‌کند. سعد خطیبی، رییس اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات می گوید که قرار است یک هیات دیگر از ترکمنستان برای گفت ‌و گوها و ارزیابی های بیشتر در باره صادرات سنگ مرمر وارد هرات شود. او می افزاید که هرات توانایی تولید و صدور سنگ مرمر مورد نیاز ترکمنستان را دارد. در حال حاضر بیش از چهل کارخانه فرآوری سنگ مرمر در شهرک صنعتی هرات فعالیت دارد. آقای خطیبی می افزاید که با گذشت هر سال، سرمایه گذاری در زمینه توسعه فرآوری سنگ مرمر در هرات افزایش خواهد یافت. روابط ترکمنستان و افغانستان بیشتر بر مبنای مبادلات اقتصادی، بازرگانی و انرژی استوار است. در ماه سنبله/شهریور سال پار در جریان سفر قربانقلی بیردی محمدف، رییس جمهوری ترکمنستان به کابل، دو کشور پنج توافقنامه امضا کردند. این توافقنامه ‌ها در زمینه مبارزه با پولشویی، همکاری در بخش ‌های انرژی، تجارت، ورزش، ترانسپورت و همکاری‌ های علمی است.

رییس جمهور غنی در نشست خبری مشترک با آقای محمدف، ترکمنستان را “دوست، همسایه نیک و شریک عمده تجاری و اقتصادی افغانستان” خواند. آقای غنی گفت که در دیدارش با رییس جمهوری ترکمنستان، دو طرف بر سر افزایش صادرات برق از ترکمنستان به افغانستان و احداث راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان توافق کرده اند.