رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که در حال حاضر جهان شاهد کشتار دوامدار و وحشی‌گری رژیم اسرائیل در غزه است. از سوی هم، وزیر امور خارجه روسیه درباره احتمال کوچ اجباری فلسطینیان از غزه هشدار داد. کشتار مردم فلسطین توسط نیروهای رژیم اسرائیل در غزه یکی از محور‌های اصلی سومین مجمع دیپلماسی در شهر آنتالیای ترکیه […]

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که در حال حاضر جهان شاهد کشتار دوامدار و وحشی‌گری رژیم اسرائیل در غزه است. از سوی هم، وزیر امور خارجه روسیه درباره احتمال کوچ اجباری فلسطینیان از غزه هشدار داد.

کشتار مردم فلسطین توسط نیروهای رژیم اسرائیل در غزه یکی از محور‌های اصلی سومین مجمع دیپلماسی در شهر آنتالیای ترکیه بود. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در این نشست، باردیگر حملات هوایی رژیم اسرائیل بر نوار غزه را نسل‌کشی خواند و تأکید کرد که در حال حاضر جهان شاهد کشتار دوامدار و وحشی‌گری رژیم اسرائیل در غزه است: «شاهد وحشی‌گری و کشتار مستمر در نوار غزه هستیم که منجر به شهادت بیش از ۳۰ هزار فلسطینی شده‌است. آنچه در غزه رخ می‌دهد، جنگ نیست؛ بلکه نسل‌کشی است. حوادث غزه، شکست دیپلماسی بین‌المللی و نظام جهانی را ثابت کرد. اسرائیل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اجرای تدابیر موقت توجه نکرد و کشور‌های غربی حامی آن، رفتار منافقانه با مسئله غزه دارند».

در همین حال، ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین در این نشست گفت که نتانیاهو به‌دنبال کشاندن امریکا به‌گونه مستقیم به جنگ غزه است: «تا زمانی‌که اسرائیل دستیابی به توقف درگیری‌ها یا آتش‌بس را رد کند، فکر نمی‌کنم تغییری در اوضاع می‌دانی ایجاد شود. اسرائیل بر این جنگ اصرار دارد، زیرا اهداف دیگری را در نوار غزه دنبال می‌کند که از جمله آنها ویران کردن زیرساخت‌های این منطقه است. اسرائیل تلاش می‌کند نوار غزه را به محل غیرقابل سکونت تبدیل کند. هدف غیرعلنی اسرائیل در غزه، کوچ اجباری ساکنان آن است تا به یک منطقه خالی از سکنه تبدیل شود».

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در این نشست تأکید کرد که باید کشور فلسطین به‌رسمیت شناخته شود. به گفته‌ی وی، با به‌رسمیت‌شناسی کشور فلسطین، فلسطینیان به حق خود خواهند رسید: «تلاش‌های فشرده با گروه تماس درباره غزه داریم و باید سازمان ملل به مسئولیت خود در برابر بحران نوار غزه عمل کند. اسرائیل به منشورهای بین‌المللی پایبند نیست و شاهد تلفات سنگینی در نوار غزه هستیم که بی‌سابقه است. مذاکرات مدت زیادی است ادامه دارد و تلاش‌های زیادی با همکاری برادران در قطر در کنار امریکا انجام می‌دهیم. باید کشور فلسطین به‌رسمیت‌شناخته شود و فلسطینیان به حقوق خود برسند».

همچنان سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره احتمال کوچ اجباری فلسطینیان از غزه هشدار داد و گفت که باید آتش‌بس در غزه تأمین شود: «۳۰ هزار غیرنظامی کشته و ۷۰ هزار تن در جنگ غزه زخمی شدند. دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسیران در نوار غزه موضوع مهمی است. روند اوضاع در نوار غزه ممکن است به کوچ اجباری شمار زیادی از مردم در آنجا منجر شود».

با این همه، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست تأکید کرد که حوادث غزه آشکارترین نشانه بحران مشروعیت در نظام بین‌المللی است: «گروه تماس ویژه غزه امروز راه‌های پایان دادن به خونریزی در نوار غزه را بررسی خواهد کرد. آمادگی داریم به همراه کشورهای منطقه، مسئولیت توقف خشونت در غزه را برعهده بگیریم. وجدان جهانی خواهان آتش‌بس در غزه است، اما عاملان جنایت‌ها، گوش‌های خود را در برابر این دعوت‌ها گرفته‌اند».

این در حالی‌است که بیش از چهار ماه می‌شود که جنگ در غزه ادامه دارد و تاکنون بیش از ۳۰ هزار تن از فلسطینیان درپی این جنگ شهید و بیش از ۷۰ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.