امریکا برای چندمین بار قطعنامه تأمین آتش‌بس فوری در غزه را در حمایت از جنایت‌های رژیم اسرائیل وتو کرد. سازمان ملل اعلام کرده‌است که امریکا قطعنامه تأمین آتش‌بس بشردوستانه فوری در غزه را وتو کرده‌است که این چندمین اقدام مشابه واشنگتن از زمان آغاز تلاش‌ها برای توقف جنگ در نوار غزه است. پیش‌نویس این قطعنامه […]

امریکا برای چندمین بار قطعنامه تأمین آتش‌بس فوری در غزه را در حمایت از جنایت‌های رژیم اسرائیل وتو کرد. سازمان ملل اعلام کرده‌است که امریکا قطعنامه تأمین آتش‌بس بشردوستانه فوری در غزه را وتو کرده‌است که این چندمین اقدام مشابه واشنگتن از زمان آغاز تلاش‌ها برای توقف جنگ در نوار غزه است. پیش‌نویس این قطعنامه از سوی الجزایر ارائه شده بود که با ۱۳ رأی موافق و رأی ممتنع بریتانیا، در نهایت از سوی امریکا وتو شد.

امریکا با استفاده از حق وتو، مانع تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر درباره جنگ رژیم اسرائیل و جنبش مقاومت فلسطین- حماس شد. از زمان آغاز جنگ کنونی در غزه در هفتم اکتبر، این سومین بار است که امریکا از حق وتو خود در مورد قطعنامه آتش‌بس در غزه استفاده می‌کند. ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل، وتو امریکا درباره قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را بی‌ملاحظه و خطرناک خواند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، اعلام کرد که امریکا پیش‌نویس قطعنامه را به این دلیل که می‌تواند مذاکرات بین امریکا، مصر، اسرائیل و قطر را که به‌دنبال میانجیگری برای توقف در جنگ و آزادی گروگان‌ها هستند، به خطر بیندازد وتو کرد:« تقاضای آتش‌بس فوری و بدون قیدوشرط، بدون آن‌که توافقی حماس را ملزم به آزادی گروگان‌ها کند، صلحی پایدار را در پی نخواهد داشت و برعکس،‌ می‌تواند جنگ بین اسرائیل و حماس را گسترش دهد».

در همین حال، عمار بن جامع نماینده الجزایر در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان تأکید کرد که مخالفت با این قطعنامه، موافقت با استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاحی در جنگ علیه ملت فلسطین است:«شورای امنیت نباید در عمل کردن به مأموریت خود درباره حفظ صلح و درخواست آتش‌بس، تعلل کند. پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت، خواستار آتش‌بس بشردوستانه و ورود بدون قیدوشرط کمک‌ها به سراسر غزه شده‌است. این قطعنامه بر مخالفت با کوچ اجباری و پایبندی به تدابیری که دیوان بین‌المللی دادگستری دستور آنرا صادر کرد، تأکید کرده‌است. رای مثبت دادن به قطعنامه آتش‌بس در غزه به معنای دفاع از حق زندگی است. شورای امنیت و جامعه جهانی باید اقدام فوری برای آتش‌بس در غزه انجام دهند».

از سوی هم، ژانگ جون نماینده چین در سازمان ملل در این نشست تأکید کرد که مانع تراشی در تأمین آتش‌بس فوری در غزه به معنای ادامه کشتار غیرنظامیان است:«غیرنظامیان بی‌گناه در غزه با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مانع تراشی در آتش‌بس به معنای ادامه کشتارهااست. شورای امنیت باید اقدام فوری برای آتش‌بس در غزه انجام دهد و این واجب اخلاقی است».

با این همه، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در این نشست گفت که امریکا با این کار نشان داد که ارزشی برای جان انسان‌ها در غزه قائل نیست: «امریکا سه بار از حق وتو در شورای امنیت برای جلوگیری از آتش‌بس در غزه استفاده کرده‌است. قطعنامه پیشنهادی الجزایر درباره غزه، قوی و متوازن است. امریکا ارزشی برای جان انسان‌ها در غزه قائل نیست. اوضاع در نوار غزه به‌ویژه رفح بسیار خطرناک است. باید همه تلاش‌ها را برای جلوگیری حمله به رفح به کار بست».

این در حالی‌است که کاخ سفید در توجیه اقدام امریکا برای وتوی دوباره قطعنامه برای تأمین آتش‌بس فوری در غزه اعلام کرد که واشنگتن قادر به حمایت از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نبود؛ چرا که مذاکرات حساس را به خطر می‌انداخت.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv