رئیس‌جمهور امریکا از آغاز ارسال کمک‌های امدادی این کشور از طریق پرتاب از هوا به غزه خبر داده‌است. او همچنان گفت امیدوار است که مذاکرات برای آتش‌بس مؤقت پیشرفت داشته باشد. نزدیک به پنج ماه از حملات رژیم اسرائیل بر غزه می‌گذرد و هنوز کماکان این حملات ادامه دارد و از مردم بی‌گناه غزه قربانی […]

رئیس‌جمهور امریکا از آغاز ارسال کمک‌های امدادی این کشور از طریق پرتاب از هوا به غزه خبر داده‌است. او همچنان گفت امیدوار است که مذاکرات برای آتش‌بس مؤقت پیشرفت داشته باشد.

نزدیک به پنج ماه از حملات رژیم اسرائیل بر غزه می‌گذرد و هنوز کماکان این حملات ادامه دارد و از مردم بی‌گناه غزه قربانی می‌گیرد. در همین راستا، جوبایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز (جمعه، ۱۱ حوت) در جریان ملاقات با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که امریکا ارسال کمک‌های امدادی را از طریق پرتاب از هوا به غزه آغاز خواهد کرد. بایدن همچنان گفت که در حالی برسی یک دهلیز آبی برای کمک به غزه است: «ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم و ایالات متحده نیز کارهای بیشتری انجام خواهد داد. در روزهای آینده ما با دوستان خود در اردن و دیگران در فراهم کردن مواد غذایی و سایر کمک‌ها از طریق پرتاب هوایی یکجا خواهیم شد. ایالات متحده در حال بررسی یک “دهلیز آبی” احتمالی برای ارسال مقادیر زیاد کمک به غزه است».

بایدن همچنان از پیشرفت مذاکرات برای آتش‌بس مؤقت ابراز امیداوری کرد و گفت که زندگی کودکان در غزه در خطر است: «حقیقت این است که کمک‌هایی که به غزه می‌رسد حتا نزدیک به اندازه کافی نیست. زندگی افراد بی‌گناه و زندگی کودکان در خطر است. امیدوارم به‌زودی از پیشرفت مذاکرات به سوی آتش‌بس ۶ هفته‌ای بین اسرائیل و حماس مطلع شویم».

این نیز قابل یادآوری است که امریکا از آغاز طوفان‌الاقصی از رژیم اسرائیل حمایت کرده و به آن تسلیحات می‌فرستد، اما همچنین از متحد خود خواسته‌است تا تلفات غیرنظامیان فلسطینی را کاهش دهد که به باور بسیاری‌ها نوعی از برخورد دوگانه در مقابل تجاوز اسرائیل بر غزه است.

همزمان با این، انتونیو گوتیرش، دبیرکل ملل متحد، گلوله‌باری مرگبار در محل توزیع کمک‌های بشری در غزه را که در آن بیش از ۱۰۰ تن شهید شدند، محکوم کرد. استیفن دوجاریک، سخنگوی ملل متحد، گفت که این رویداد نیاز به بررسی دارد: «ما دقیقاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده‌است، اما اینکه آیا مردم در اثر گلوله‌باری اسرائیل جان باخته‌اند، توسط یک جمعیت زیر پا شدند، و یا آن‌ها توسط لاری‌ها زیر گرفته شدند، اینها همه اعمال خشونت‌آمیز استند و به‌دلیل این درگیری به‌ وجود آمده‌است. غیرنظامیان ناچار غزه، از جمله غیرنظامیان در شمال محاصره شده که سازمان ملل بیش از یک هفته است قادر به فراهم کردن کمک نبوده، به کمک فوری نیاز دارند».

هزاران فلسطینی در شهر غزه که از فرط گرسنگی بامداد (پنج،شنبه، ۱۰ حوت) به یک نقطه توزیع کمک‌ها هجوم آورده بودند، با هرج‌و‌مرج مرگبار از جمله شلیک مستقیم نیروهای اسرائیلی مواجه شدند. ترکیه اسرائیل را به “جنایت دیگری علیه بشریت” متهم کرد. فرانسه نیز “گلوله‌باری غیرقابل توجیه رژیم اسرائیل” بر فلسطینی‌هایی را که برای دریافت کمک‌های غذایی تجمع کرده بودند، محکوم کرده‌است.