نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حملات امریکا به عراق و سوریه برگزار شد. معاون دبیرکل سازمان ملل درباره هزینه‌های انسانی و اقتصادی بالای درگیری‌های منطقه‌ای هشدار داد. معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این نشست تصریح کرد که همه باید هزینه انسانی و اقتصادی غیرقابل تحمل یک درگیری منطقه‌ای بالقوه را در […]

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حملات امریکا به عراق و سوریه برگزار شد. معاون دبیرکل سازمان ملل درباره هزینه‌های انسانی و اقتصادی بالای درگیری‌های منطقه‌ای هشدار داد. معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این نشست تصریح کرد که همه باید هزینه انسانی و اقتصادی غیرقابل تحمل یک درگیری منطقه‌ای بالقوه را در نظر بگیرند.

با تشدید تنش‌ها در منطقه و حملات امریکا بر عراق و سوریه و همچنان حملات امریکا و بریتانیا بر یمن، شورای امنیت سازمان ملل متحد، با محوریت این حملات نشست برگزار کرد. رزماری دی کارلو معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر این‌که خشونت‌ها در غرب آسیا تشدید شده و دبیرکل سازمان ملل همه طرف‌ها را به اجتناب از پیش بردن منطقه به‌سوی پرتگاه فراخوانده خواستار تأمین آتش‌بس فوری در منطقه شد: «من باردیگر بر درخواست برای آتش‌بس فوری در غزه به‌دلایل بشردوستانه تأکید می‌کنم. من از شورای امنیت می‌خواهم به تعامل فعال همه طرف‌های ذی‌نفع برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌هایی که صلح و امنیت منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، ادامه دهد. تنش‌هایی که چندین کشور در خاورمیانه را فراگرفته، همچنان در حال افزایش است».

در همین حال، امیر سعید ایروانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این نشست گفت که امریکا مسبب بی‌ثباتی در منطقه است و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. وی تأکید کرد که تنها راه پایان درگیری‌ها در منطقه، توقف حملات رژیم اسرائیل بر غزه است: «حملات امریکا به عراق و سوریه نقض حاکمیت این دو کشور است و ما حملات امریکا و انگلیس به یمن را هم محکوم می‌کنیم. تصمیم‌گیری گروه‌های مقاومت در منطقه، مستقل است و ما برای گسترش درگیری تلاش نمی‌کنیم. تنها راه پایان درگیری‌ها در منطقه مجبور کردن اسرائیل به توقف نسل‌کشی در غزه است».

عباس کاظم عبید معاون نماینده عراق در سازمان ملل در این نشست حمله امریکا به مواضع یک نهاد رسمی عراقی را به‌شدت محکوم کرد و درباره گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار داد: «بحران‌های خاورمیانه به هم مرتبط هستند و ما درباره گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار داده‌ایم. تشدید تنش‌ها در منطقه پیامد‌های وخیمی برای خاورمیانه دارد و باعث گسترش دامنه درگیری‌ها می‌شود و صلح و امنیت بین المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد».

نماینده الجزایر در نشست این سازمان تأکید کرد که خاورمیانه در آستانه فروپاشی قرار دارد و خواستار خویشتن‌داری و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه شد: «ما از حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت عراق و سوریه حمایت می‌کنیم. ما درباره گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه هشدار داده بودیم و آتش‌بس باید هر چه سریعتر در غز ه برقرار شود».

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه نیز اقدامات در منطقه را غیر مسئولانه و غیرقانونی دانست و گفت که این حملات سبب بی‌ثباتی و گسترش درگیری‌ها در منطقه است: «اقدامات امریکا در منطقه، غیر مسئولانه و غیرقانونی است و حملات این کشور به عراق و سوریه باعث جان باختن غیرنظامیان بسیاری شده‌است. حملات امریکا باعث بی‌ثباتی و گسترش درگیری‌ها در منطقه است و نیرو‌های ارتش سوریه را هدف قرار داده‌است که در حال جنگ با داعش هستند».

نماینده چین در این سازمان نیز می‌گوید حملات امریکا، حاکمیت و استقلال عراق و سوریه را نقض کرده‌است: «حملات امریکا به عراق و سوریه به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده و حاکمیت و استقلال این دو کشور را نقض کرده‌است. منطقه خاورمیانه به لبه پرتگاه رسیده‌است و باید برای خاموش کردن آتش بحران در این منطقه تلاش کرد».

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تأکید کرد که علت اصلی تنش در منطقه سیاست‌های اشتباه امریکا و حمایت کورکورانه از رژیم اسرائیل است: «این تجاوز تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و نقض آشکار حقوق بین‌المللی و بشردوستانه است. این تجاوزات منجر به شهادت ۳۷ نفر اعم از نظامیان و غیرنظامیان، مجروحیت شدید ۳۴ نفر و تخریب یک مدرسه و چندین ساختمان مسکونی شد».

این نشست در حالی برگزار شد که امریکا طی روز‌های اخیر حملات خود بر عراق و سوریه و همچنان حملات مشترک با بریتانیا بر مناطقی در یمن را تشدید کرده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv