نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسلگری ایران در دمشق پایتخت سوریه برگزار شد. در این نشست، نمایندگان ایران و سوریه، رژیم اسرائیل را مسؤل حمله بر کنسلگری ایران در شهر دمشق خوانده و هشدار داده‌اند که چنین اقدام‌هایی از سوی اسرائیل، صلح و امنیت منطقه‌ و جهان را […]

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسلگری ایران در دمشق پایتخت سوریه برگزار شد. در این نشست، نمایندگان ایران و سوریه، رژیم اسرائیل را مسؤل حمله بر کنسلگری ایران در شهر دمشق خوانده و هشدار داده‌اند که چنین اقدام‌هایی از سوی اسرائیل، صلح و امنیت منطقه‌ و جهان را با خطر روبه‌رو می‌کند. نماینده روسیه نیز اقدام رژیم اسرائیل را شدیدا محکوم کرد و گفت که باید مصؤنیت دیپلماتیک کارمندان سفارت‌ها مورد احترام قرار گیرد.

در حمله هوایی رژیم اسرائیل بر ساختمان کنسلگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه، هفت تن کشته شدند. این حمله با واکنش‌های جهانی مواجه شد. در تازه‌ترین مورد هم، شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون این حمله نشست اضطراری برگزار کرد.

زهرا ارشادی، معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نشست، حمله به سفارت ایران را محکوم کرده و آنرا عملی تروریستی و نقض حاکمیت ملی سوریه دانست. وی همچنان امریکا را حامی سیاسی، نظامی و اقتصادی رژیم اسرائیل دانست: «اکنون کاملن واضح است که اقدام‌ها و جنایت‌های بی‌ثبات‌کننده و غیرمسؤلانه مداوم اسرائیل در برابر ملت‌های منطقه ما، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. ایران حق پاسخ قاطع به حمله اسرائیل را مطابق منشور ملل متحد برای خودش محفوظ می‌داند».

از سوی هم، قصی‌الدهاک سفیر سوریه در سازمان ملل متحد می‌گوید که چنین اقدام‌هایی از سوی رژیم اسرائیل، صلح و امنیت منطقه‌ و جهان را با خطر روبه‌رو می‌کند:«کشور من سوریه، جنایت‌کاران جنگی دولت اشغال‌گر اسرائیل و شرکای آنان در دولت ایالات متحده را مسؤل کامل این حمله‌ها و پیامدهای آن بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند».

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز اقدام اسرائیل را محکوم کرد و گفت که باید مصؤنیت دیپلماتیک کارمندان سفارت‌ها مورد احترام قرار گیرد: «این اولین اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در سوریه نبوده و بارها تکرار شده‌است و مطابق کنوانسیون ۱۹۶۳ باید مصؤنیت دیپلماتیک کارمندان سفارت‌ها مورد احترام قرار بگیرد».

هم‌زمان با این، معاون نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل متحد گفته‌است که امریکا هیچ دخالتی در این حمله ندارد:«همان‌طور که کاخ سفید اعلام کرده‌است، ایالات متحده هیچ دخالتی در حمله در سوریه نداشته است. ما از قبل از آن حمله خبر نداشتیم. ما این موضوع را به گونه‌ی مستقیم به ایران اعلام کرده‌ایم».

همچنان نماینده الجزایر در سخنانی با لحن تند این حمله را محکوم کرد و گفت که این حمله باید پیامدهای برای رژیم اسرائیل داشته باشد:«رفتار اسرائیل با آنچه ما از یک عضو سازمان ملل انتظار داریم فاصله دارد. شورای امنیت باید با قاطعیت به این فشارها بر اصول حاکمیت کشورها، مصؤنیت اماکن دیپلماتیک و تمامیت ارضی کشورها پاسخ دهد».

محمد خالد خیاری دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه گفت که مصؤنیت از تعرض بر اماکن و پرسونل دیپلماتیک و کنسلی باید مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. نماینده چین نیز حمله رژیم اسرائیل را نقض تمامیت ارضی سوریه دانسته و آنرا محکوم کرد و گفت که نباید اجازه داد تا چنین اقداماتی علیه اماکن دیپلماتیک صورت بگیرد. نماینده اسلوونی نیز ضمن محکوم کردن این حمله خواهان خویشتنداری طرف‌ها شد. نماینده سوئیس نیز گفت که این چنین اقدامات، سطح تنش در منطقه را بالا می‌برد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv