کشورهای غیرمتعهد در بیانیه‌ای تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه را به شدت محکوم کرده و خواستار آتش‌بس بشردوستانه‌ی پایدار در غزه شدند. رهبران گردهم آمده در کامپالا همچنین خواستار استقلال و حاکمیت کشور فلسطین با پایتخت بیت‌المقدس شرقی به هدف دستیابی به راه‌حل دو دولت شدند. کشورهای غیرمتعهد جمع متشکل از ۱۲۰ کشور است […]

کشورهای غیرمتعهد در بیانیه‌ای تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه را به شدت محکوم کرده و خواستار آتش‌بس بشردوستانه‌ی پایدار در غزه شدند. رهبران گردهم آمده در کامپالا همچنین خواستار استقلال و حاکمیت کشور فلسطین با پایتخت بیت‌المقدس شرقی به هدف دستیابی به راه‌حل دو دولت شدند. کشورهای غیرمتعهد جمع متشکل از ۱۲۰ کشور است که به‌طور رسمی با هیچ اتحاد قدرت‌های بزرگ همسو نیستند.

در یک‌صدوهفتمین روز از عملیات طوفان‎الاقصی، جنگنده‌های رژیم اسرائیل نوار غزه، به‌ویژه منازل مردم در مناطق مختلف را بمباران کردند. این جنگنده‌ها منازل مردم در اردوگاه‌الشاطی در نوار غزه را بمباران کردند. ارتش این رژیم همچنان به الخلیل در کرانه باختری یورش برد.

درهمین حال، انتونیو گوتیرش، دبیرکل سازمان ملل متحد باریگر خواستار تامین آتش‌بس فوری در غزه شد و گفت که حق مردم فلسطین برای ساختن یک دولت فلسطینی باید توسط همه به‌رسمیت شناخته شود. گوتیرش که در نشست سران کشورهای غیرمتعهد در کامپالا، پایتخت یوگاندا سخنرانی می‌کرد، گفت که نفی حق مردم فلسطین برای ایجاد یک دولت غیرقابل قبول است. انتونیو گوتیرش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «امتناع از پذیرش راه حل دو دولت برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و نفی حق مردم فلسطین برای ایجاد یک دولت غیرقابل قبول است».

از سوی هم، عربستان سعودی بر مخالفت خود با تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه و ضرورت توقف فوری جنگ تأکید کرد. ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون وزیر خارجه سعودی در اجلاس جنبش عدم تعهد بر حمایت همیشگی‌ از مسأله فلسطین تا برپایی کشور مستقل فلسطینی در چارچوب قلمرو مرزهای سال ۱۹۶۷ و به پایتختی قدس شرقی بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و طرح صلح عربی تأکید کرد. ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون وزیر خارجه سعودی گفت: « جهان شاهد تشدید فزاینده و قابل ملاحظه نزاع‌هایی است که به ثبات و حاکمیت کشورها لطمه می‌زند و ناگزیر کشورها باید برای تحقق صلح بکوشند. پادشاهی عربی سعودی ضمن ابراز مخالفت خود با تجاوز اسرائیل به نوار غزه خواستار توقف فوری جنگ و ضرورت کمک‌رسانی بشردوستانه به مردم غزه و منع کوچاندن اجباری ساکنان این باریکه است. مسأله فلسطین تا برپایی کشور مستقل فلسطینی در چارچوب قلمرو مرزهای سال ۱۹۶۷ و به پایتختی قدس شرقی بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و طرح صلح عربی، همواره در دستورکار اغلب اجلاس‌های ما خواهد بود».

این در حالی‌است که وزارت صحت غزه اعلام کرده‌است که از آغاز حملات هوایی رژیم اسرائیل تاکنون ۲۴ هزار و ۹۲۷ تن به شهادت رسیدند و ۶۲ هزار و ۳۸۸ تن دیگر زخمی شده‌اند. همچنان نهاد زنان سازمان ملل نیز در گزارش روز جمعه خود اعلام کرد حدود ۷۰ درصد جان‌باختگان در غزه زنان و کودکان هستند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv