سرانجام شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۴ رای مثبت و تنها رای ممتنع امریکا به تأمین آتش‌بس فوری در غزه رای مثبت داد. این شورا خواستار آتش‌بس فوری و آزادی بدون قید و شرط تمام اسیران شد. واشنگتن که پیش از این همواره با آتش‌بس مخالف بود و از حق وتوی خود برای حمایت […]

سرانجام شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۴ رای مثبت و تنها رای ممتنع امریکا به تأمین آتش‌بس فوری در غزه رای مثبت داد.

این شورا خواستار آتش‌بس فوری و آزادی بدون قید و شرط تمام اسیران شد. واشنگتن که پیش از این همواره با آتش‌بس مخالف بود و از حق وتوی خود برای حمایت از رژیم اسرائیل استفاده می‌کرد؛ اما به قطعنامه رای ممتنع داد تا شورای امنیت بتواند خواستار آتش‌بس فوری برای ماه رمضان شود.

ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، پس از تصویب این قطعنامه گفت که ظلم در غزه باید هم اکنون پایان یابد. وی تأکید می‌کند که بسیاری از خانواده‌های فلسطینی اکنون غذایی ندارند تا با آن افطار کنند: «اسرائیل به جای گوش دادن به فراخوان‌ها برای خودداری از هدف قرار دادن غیرنظامیان، کسانی را که چنین فراخوانی می‌دادند، مورد حمله قرار داد. اسرائیل به تحریک علیه سازمان ملل و علیه دبیرکل آن پرداخت و آژانس‌های امداد؛ خصوصا اونروا را که شریان حیاتی کمک‌رسانی به غیرنظامیان است، هدف حمله قرار می‌دهد. اسرائیل از این بهانه‌ها برای جلوگیری از رسیدن کمک‌های امدادی اونروا سوء استفاده می‌کند. اکنون زمان آن رسیده‌است که اسرائیل پس از این همه اقدامات با واکنش بین‌المللی مواجه شود».

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز بر لزوم تأمین آتش‌بس فوری در ماه رمضان تأکید کرد: «ما خواستار آتش‌بسی فوری در ماه رمضان هستیم که مورد احترام همه طرف‌ها و منجر به آتش‌بس دائمی و پایدار شود. ما همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا و همچنین تضمین دسترسی بشردوستانه برای رسیدگی به نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه هستیم».

نماینده الجزایر در شورای امنیت سازمان متحد همچنان ابراز امیدواری کرد که رژیم اسرائیل به قطعنامه آتش‌بس پایبند بماند: «امیدواریم رژیم اشغالگر اسرائیل به قطعنامه آتش‌بس در غزه پایبند بماند و فورا کشتار متوقف شود. خواسته ما این است که فلسطین عضو کامل سازمان ملل شود. تصویب این قطعنامه حامل این پیام برای مردم غزه است که جامعه بین‌الملل رنج آنانرا درک می‌کند و هرگز آنانرا رها نخواهد کرد».

هوانگ جونگ-کوک نماینده کره در سازمان ملل متحد تأکید کرد که اوضاع نوار غزه پس از قطعنامه باید تغییر کند: «قطعنامه‌ای که امروز صادر شد و ده کشور منتخب از جمله کره جنوبی پیشنهاد دهنده آن بودند معنایی تاریخی دارد. این نخستین قطعنامه‌ای است که پس از تلاش‌ها و درخواست‌های مکرر دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت خواستار آتش‌بس در غزه می‌شود».

تصویب این قطعنامه با استقبال جهانی مواجه شده‌است. جنبش مقاومت فلسطین- حماس در واکنش گفته که شورای امنیت نسل‌کشی رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را متوقف کند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، شارل میشل رئیس شورای اروپا، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، وزارت خارجه پاکستان، وزارت خارجه قطر، کشور کویت، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، مارک روته نخست وزیر هلند، گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا،ملانی جولی وزیر خارجه کانادا، وزارت همکاری و روابط خارجی آفریقای جنوبی، دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس، تدروس آدهانوم گبرسیوس رئیس سازمان جهانی بهداشت با استقبال از تصویب این قطعنامه، خواستار اجرایی شدن این قطعنامه شدند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv