نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از کاهش چشم گیر خشونت ها پس از برقراری آتش بس در این کشور خبر داده است. این مقام سازمان ملل متحد گفته است که باگذشت بیست و چهار ساعت از آتش بس وضعیت در این کشور رو به بهبود است. سوریه؛ کشوری که پس سال ۲۰۱۲ با […]

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از کاهش چشم گیر خشونت ها پس از برقراری آتش بس در این کشور خبر داده است. این مقام سازمان ملل متحد گفته است که باگذشت بیست و چهار ساعت از آتش بس وضعیت در این کشور رو به بهبود است.

سوریه؛ کشوری که پس سال ۲۰۱۲ با موجی از جریان های تروریستی مواجه شده است و سالها در آتش جنگ می سوزد. به تازگی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، جمعه گذشته پس از چند دور مذاکره در ژنف سویس، برای برقراری آتش ‌بس در سوریه به توافق رسیدند. این آتش بس از دیروز سه شنبه به اجرا درآمد و طرف های درگیر تاکنون از جنگ دست کشیده اند.

روز سه ‌شنبه استفن دی ‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه اعلام کرد که اگر آتش ‌بس حفظ شود کمک ‌های انسان ‌دوستانه خیلی زود و بدون معطل، روانه مناطق جنگ ‌زده خواهد شد. آقای دی ‌میستورا گفته است که امدادگران سازمان ملل منتظر تایید دولت سوریه برای آغاز کمک ‌رسانی ‌اند و امیدوارند غیرنظامیان از این پس به جای “بمب بیشتر، لاری های امدادی بیشتر” دریافت کنند. امداد رسانان امیدوارند روز چهارشنبه چهاردهم سپتامبر اجازه حرکت دریافت کنند.

همزمان نظامیان روسیه وظیفه نظارت بر اجرای آتش‌ بس در شمال سوریه را بر عهده گرفته ‌اند؛ منطقه‌ ای که حلب، در آن جا واقع شده است. شهر حلب که زمانی قلب اقتصاد سوریه محسوب می ‌شد و حالا در کنترل گروه‌ های تروریستی است، یکی از اصلی ‌ترین مقصدهای امدادگران است. در این شهر هنوز حدود دوصد و پنجاه هزار غیرنظامی زندگی می ‌کنند. شهر رقه یکی دیگر از شهرهای بزرگ سوریه در کنترل گروه تروریستی داعش است، که صدها هزار غیرنظامی در آن زندگی می ‌کنند.