شورای امنیت سازمان ملل متحد، وقفه بشردوستانه چند روزه درگیری‌ها در غزه را به‌جای آتش‌بس تصویب کرد. بر اساس فیصله، باید گذرگاه‌هایی برای ارسال سریع و ایمن کمک‌‌های سازمآن‌های بشردوستانه سازمان ملل به غزه فراهم شود. کشورهای امریکا، روسیه و بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع دادند. سرانجام شورای امنیت سازمان ملل پس از ۴۰ […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد، وقفه بشردوستانه چند روزه درگیری‌ها در غزه را به‌جای آتش‌بس تصویب کرد. بر اساس فیصله، باید گذرگاه‌هایی برای ارسال سریع و ایمن کمک‌‌های سازمآن‌های بشردوستانه سازمان ملل به غزه فراهم شود.

کشورهای امریکا، روسیه و بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

سرانجام شورای امنیت سازمان ملل پس از ۴۰ روز از آغاز درگیری میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل، وقفه بشردوستانه چند روزه درگیری‌ها در غزه را به‌جای آتش‌بس تصویب کرد. قطعنامه تصویب‌شده از سوی کشور اروپایی مالت پیشنهاد و تدوین شد که رای ۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت را بدون هیچ مخالفت و وتویی کسب کرد، اما سه عضو دایم شورای امنیت یعنی امریکا، روسیه و بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع دادند. این شورا پیش از رای‌گیری درباره قطعنامه، اصلاحیه پیشنهادی روسیه در پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده مبنی بر آتش‌بس بشردوستانه در غزه را تصویب نکرد و این اصلاحیه تنها ۵ رای مثبت، یک رای منفی و ۹ رای ممتنع کسب کرد: “معتقد نیستیم شورای امنیت سازمان ملل باید تسلیم اراده امریکا شود. امریکا درها را به روی توقف دایمی درگیری‌ها در غزه می‌بندد. بحران انسانی در غزه بسیار نگران کننده‌است و بیمارستآن‌ها در خطر جدی هستند”.

درهمین حال، ریاض منصور سفیر و نماینده فلسطین در شورای امنیت در سخنانی در این نشست از محکوم نشدن کشتار کودکان فلسطین در این قطعنامه به‌شدت انتقاد کرد: “برنامه دولت فعلی اسرائیل ادامه آوارگی مردم فلسطین است. قطعنامه شورای امنیت بمباران بی‌رویه غزه و کشته شدن حدود ۵ هزار کودک فلسطینی را محکوم نکرد. بمباران و تهاجم اکنون باید متوقف و کمک‌ها وارد نوار غزه شود. در بیمارستآن‌های نوار غزه آب سالم وجود ندارد”.

ژانگ جون نماینده چین در سازمان ملل تأکید کرد که در پی اجرای قطعنامه شورای امنیت در خصوص وقفه بشردوستانه اند تا بتوانند به آتش‌بس دایمی دست پیدا کنند: “باید به دنبال وقفه‌های کافی بود تا امکان بهبود و بازسازی نوار غزه فراهم شود و مکانیسم نظارتی قوی برای اجرای این قطعنامه را توصیه کرد. اسرائیل باید فوراً حملات خود را به مراکز درمانی متوقف کند”.

نمایندگان فرانسه و جاپان در سازمان ملل متحد نیز در سخنانی تأکید کرد که به دنبال آتش‌بسی اند که بتواند صلح را ترویج و از سرایت درگیری‌ها جلوگیری کند. این پنجمین تلاش شورای امنیت از زمان آغاز جنگ بین رژیم اسرائیل و حماس است که سرانجام نتیجه می‌‌دهد. چهار تلاش قبلی شورا برای تصویب قطعنامه‌ها ناکام ماندند. امریکا یک بار قطعنامه پیشنهادی برزیل را وتو کرد و یک مورد هم روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی امریکا را وتو کردند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv