اعلام طرح معامله قرن از سوی دونالد ترامپ، با واکنش های جهانی رو به رو شده است. محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین از دریافت متن “معامله قرن” خودداری کرده و آن را غیر عملی خوانده است. ازسویی هم روسیه اعلام کرده که معامله قرن باید بررسی شود، اما موضع فلسطینیان را مهمتر خوانده است. […]

اعلام طرح معامله قرن از سوی دونالد ترامپ، با واکنش های جهانی رو به رو شده است. محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین از دریافت متن “معامله قرن” خودداری کرده و آن را غیر عملی خوانده است.

ازسویی هم روسیه اعلام کرده که معامله قرن باید بررسی شود، اما موضع فلسطینیان را مهمتر خوانده است. همچنان یک مقام جنبش حماس، مفاد طرح ترامپ را مزخرف توصیف کرده و یک مقام جهاد اسلامی هم تاکید کرده است که باید به راهبردی ملی برای مقابله با معامله قرن پرداخته شود. در همین حال، سخنگوی انصارالله یمن گفته که طرح ترامپ، هجوم آشکار آمریکا بر فلسطین و امت اسلامی است. جبهه ملی آزادسازی فلسطین، معامله قرن را اعلام جنگ خوانده است. در ادامه واکنش ها، مصر خواستار بررسی دقیق طرح آمریکا از سوی فلسطینی ها و اسراییلی ها شده است. ترکیه نیز طرح آمریکا را به مثابه دزدی سرزمین های فلسطینی و از میان برنده دورنمای تشکیل کشور مستقل فلسطینی دانسته و آن را محکوم کرده است. همچنان سازمان عفو بین الملل و سازمان ملل متحد به این طرح واکنش نشان داده اند و آن را ناقض قوانین بین المللی و سلب حقوق فلسطینیان دانسته اند.