شورای امنیت سازمان ملل متحد باردیگر نشستی را بامحوریت جنگ غزه برگزار کرد. دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که هیچ‌چیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم غزه را توجیه کند. آقای گوترش باردیگر خواستار تأمین آتش‌بس فوری در غزه شد. در یک‌صدوهژده‌مین روز از عملیات طوفان‌الاقصی، نیروهای رژیم اسرائیل به منزلی در دیرالبلح و زمین کشاورزی در منطقه […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد باردیگر نشستی را بامحوریت جنگ غزه برگزار کرد. دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که هیچ‌چیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم غزه را توجیه کند. آقای گوترش باردیگر خواستار تأمین آتش‌بس فوری در غزه شد.

در یک‌صدوهژده‌مین روز از عملیات طوفان‌الاقصی، نیروهای رژیم اسرائیل به منزلی در دیرالبلح و زمین کشاورزی در منطقه المصدر در مرکز نوار غزه حمله کردند. نیروهای این رژیم همچنان به مرکز الصلاح در خیابان النخیل در دیرالبلح حمله کردند که درپی آن چندین تن شهید و زخمی شدند.

درهمین حال، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان که با محوریت جنگ غزه برگزار شد، با تکرار درخواست خود مبنی بر تأمین آتش‌بس در نوار غزه اعلام کرد که هیچ‌چیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم غزه را توجیه کند: «همه در غزه گرسنه هستند و من به‌شدت نگران شرایط غیر انسانی برای جمعیت ۲.۲ میلیون نفری آن هستم، زیرا آن‌ها بدون هیچ یک از اصول اولیه برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. مرگ، ویرانی، آوارگی، گرسنگی، نابودی و اندوه غزه، زخمی بر انسانیت و وجدان مشترک ماست. من خواهان دسترسی سریع، ایمن، بدون مانع، گسترده و پایدار بشردوستانه در سراسر غزه هستم. من درخواست خود را برای آتش‌بس فوری بشردوستانه تکرار می‌کنم».

از سوی هم، مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد که مخالفت مکرر رژیم اسرائیل برای ورود اقلام بسیار مورد نیاز به غزه سبب بحران گرسنگی شده‌است: «۷۵ درصد از کل جمعیت غزه آواره هستند و شرایط زندگی آن‌ها فاجعه‌بار است و روزبه‌روز بدتر می‌شود؛ اما همچنان با مخالفت مکرر اسرائیل برای ورود اقلام بسیار مورد نیاز به غزه مواجه هستیم. هر روزی که می‌گذرد تنها بدبختی و رنج مردم غزه افزایش می‌یابد. تنها ۱۴ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان در غزه فعال هستند و این بیمارستان‌ها نیز با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کنند. آنها با کمبود شدید کادر پزشکی و تجهیزات مواجه هستند».

ریاض منصور نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد در این نشست، از کشورهایی که کمک مالی به آنروا را قطع کرده‌اند خواست که در تصمیم خود تجدیدنظر کنند: «جنگ در غزه باید فوراً متوقف شود تا تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به مرحله اجرا برسد. اسرائیل به عملیات گسترده در هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه ادامه می‌دهد و حملاتی کورکورانه را انجام می‌دهد. آژانس آنروا به مبانی بین‌المللی پایبند بوده و اقدامات عجولانه و مجازات هزاران کارمند این نهاد بین‌المللی هیچ توجیهی ندارد».

همچنان لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم امریکا در سازمان ملل می‌گوید که حکم دادگاه لاهه با رویکرد امریکا در قبال غزه سازگار است؛ اما شرایط برای آتش‌بس در غزه مهیا نیست: «این تصمیم دادگاه لاهه با دیدگاه امریکا مبنی بر اینکه اسرائیل حق دارد مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه اقدام کند، مطابقت دارد. امریکا برای تسهیل ارسال کمک‌های بیشتر به غزه تلاش می‌کند. تصمیم توقف کمک مالی به آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) تنبیهی نیست، بلکه فقط یک هشدار است».

این در حالی‌است که وزارت صحت فلسطین در غزه اعلام کرد که شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ در نوار غزه تاکنون به نزدیک به ۲۷ هزار تن رسیده‌است که بیشتر آنان زن و کودک اند. این وزارت همچنان گفته که از آغاز جنگ ۶۵ هزار و ۹۴۹ تن از فلسطینیان زخمی شده‌اند و شمار زیادی همچنان در زیر آوار و در مناطق غیرقابل دست‌رس هستند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv