مذاکرات رفع تحریم‌‌ها پس از یک توقف کوتاه امروز 〈سه‌شنبه، ۱۹ دلو〉 از سرگرفته ‌شد. ایران معتقد است که احتمال دست‌یابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیم‌های لازم در حوزه رفع تحریم‌‌ها بستگی دارد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ی ایران گفته که بخش‌‌هایی از مطالبات […]

مذاکرات رفع تحریم‌‌ها پس از یک توقف کوتاه امروز 〈سه‌شنبه، ۱۹ دلو〉 از سرگرفته ‌شد. ایران معتقد است که احتمال دست‌یابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیم‌های لازم در حوزه رفع تحریم‌‌ها بستگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ی ایران گفته که بخش‌‌هایی از مطالبات ایران در حوزه‌ی رفع تحریم‌ها هنوز مورد توجه قرار نگرفته. اما تاکید کرده که ابتکار عمل و رفتار سه کشور اروپایی و امریکایی ربط مستقیم به رسیدن به توافق نهایی دارد.در همین حال، ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی آمریکا گفته است که صدور معافیت‌‌های موسوم به     IFCA  یا معافیت از بخش‌هایی از قانون آزادی ایران و منع اشاعه مصوبه ۲۰۱۲ ربطی به انتقال منابع مالی ندارد و مربوط به دو عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای می‌شود.

ند پرایس افزود: “گمان می‌کنم منطقی‌‌ترین ناظران موافقت خواهند کرد که هر دوی این اقدامات، صرف نظر از این که سرنوشت برجام چه می‌‌شود، در راستای منافع ما است. تصمیم گرفتیم این معافیت‌‌های تحریمی را احیا و تمدید کنیم تا به طرف‌‌های ثالث اجازه دهیم در پروژه‌‌های منع اشاعه و ایمنی هسته‌‌ای در ایران مشارکت کنند.

از سویی دیگر معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح گفته که تحریم‌های سازمان ملل دیگر مانند قبل ابزاری موثر نیستند. وی افزوده که از دهه‌ی ۱۹۹۰ تحریم‌‌ها دست‌خوش تغییرات قابل توجهی شده‌اند تا پیامدهای نامطلوب احتمالی بر غیرنظامیان و کشورهای ثالث را به حداقل برسانند. رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل افزود: “تحریم‌ها هم‌چنان ابزاری حیاتی مبتنی بر منشور سازمان ملل در دست‌رس شورای امنیت برای تضمین حفظ  صلح و امنیت بین‌المللی است. برای مؤثر بودن تحریم‌‌ها باید بخشی از یک راه‌کار سیاسی جامع باشد که با گفت‌وگوی سیاسی، میانجی‌‌گری، حفظ صلح و مأموریت‌های ویژه سیاسی همراه شود.این در حالی‌است که در چارچوب توافق نهایی در مذاکرات ویانا مشخص شده و در صورتی که کاخ سفید تصمیمات لازم را اتخاذ کرده باشد، می‌توان به توافقی دست یافت که تأمین ‌کننده منافع ایران نیز باشد. ایران گفته که اگر به حقوق طبیعی و خواسته‌‌های برحق ایران پاسخ درستی ارایه شود می‌‌توانیم به توافق قابل اتکا و پایدار برسیم.