منابع آگاه گفته اند که جوبایدن رییس‌‌جمهوری آمریکا با اعزام نظامیان این کشور به شرق اروپا موافقت کرده و این موضوع به گونه‌ی رسمی از سوی پنتاگون اعلام می‌شود. جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید در مورد این تصمیم بایدن ادعا کرده که این نیروها برای جنگ به اوکراین نمی‌روند. اما تصریح کرده که اگر روسیه […]

منابع آگاه گفته اند که جوبایدن رییس‌‌جمهوری آمریکا با اعزام نظامیان این کشور به شرق اروپا موافقت کرده و این موضوع به گونه‌ی رسمی از سوی پنتاگون اعلام می‌شود.

جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید در مورد این تصمیم بایدن ادعا کرده که این نیروها برای جنگ به اوکراین نمی‌روند. اما تصریح کرده که اگر روسیه در مسیر افزایش تنش‌ها باقی بماند، و امریکا موضع نظامی خود را تغییرخواهد داد.

جن ساکی افزود: “این تصمیم را بر اساس هیچ تحولی در ۴۸ ساعت گذشته در نظر نمی‌گیرم. این اقدام مدتی است که با شرکای ناتو و داخل دولت آمریکا در حال بررسی بود. باید بگویم که این نیروها برای جنگ به اوکراین نخواهند رفت.”

از سویی‌هم، جان کربی سخن‌گوی پنتاگون نیز اعزام نیروهای آمریکایی را به اروپا تایید کرده گفته است که واشنتگن به زودی به رومانی، لهستان و آلمان نیرو اعزام می‌کند.

جان کربی بیان داشت: “تعهد ما به ناتو بر اساس بند پنجم قانون اساسی آمریکا قاطع است. و بر اساس آن به منظور آمادگی برای احتمالات مختلف، آمریکا به زودی نیروهای دیگری را به رومانی، لهستان و آلمان منتقل می‌کند. این نیروها برای افزایش توانایی دفاعی ما در کشورهای متحد در خط مقدم طراحی شده‌اند.”

در همین حال، دیمیتری پسکوف سخن‌گوی رییس‌جمهوری روسیه از آمریکا خواسته تا از اقدامات تحریک‌آمیز و دامن زدن به تنش‌ها در قاره اروپا صرف نظر کند. وی نگرانی کرملین را بیان کرده گفته که رفتار آمریکا در عرصه تحریم‌ها غیرقابل پیش‌بینی است. و از این رو دولت روسیه برنامه‌ای را برای کاهش پیامد‌های تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های روسی و جلوگیری از تراکنش‌های دالری تدارک دیده است. از سوی دیگر وزیر خارجه‌ی فرانسه هم گفته است که دلیلی برای اقدام روسیه علیه مسکو وجود ندارد.

امور خارجه فرانسه گفته است: “در این برهه زمانی دلیلی نداریم که نشان دهد روسیه آماده اقدامی علیه اوکراین است.

این سخنان وزیر خارجه‌ی فرانسه در حالی مطرح شده است که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه غرب را به سناریو سازی برای کشاندن روسیه به جنگ و نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی مسکو بر سر اوکراین متهم کرده است.