حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه‌ی ایران و خانم کاترین کولونا، وزیر خارجه‌ی فرانسه، در خصوص موضوعات منطقه‌‌ای و بین‌المللی تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه‌ی ایران با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در ویانان و دوحه گفته است که ارزیابی ایران از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است؛ اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی […]

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه‌ی ایران و خانم کاترین کولونا، وزیر خارجه‌ی فرانسه، در خصوص موضوعات منطقه‌‌ای و بین‌المللی تلفنی گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه‌ی ایران با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در ویانان و دوحه گفته است که ارزیابی ایران از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است؛ اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد.وزیر خارجه‌ی فرانسه نیز بر ضرورت تداوم مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تاکید کرده است.

هم‌چنان محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه‌ی قطر با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره‌ی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌‌ای تلفنی گفت‌وگو کرده است:جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده و انتظار دارد طرف‌های مقابل نیز به تعهدات خود به درستی عمل نمایند″.

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه هم‌چنان افزود:باید از فرصت گفت‌وگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، تلاش کنیم. ما معتقدیم پنجره دیپلماسی هم‌چنان باز است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم تا توافق حاصل شود. انجام توافق ،بهتر از نداشتن توافق است″.

درهمین‌حال، علی باقری در حاشیه چهارمین نشست بین‌المللی حقوق‌بشر امریکایی گفته است که مذاکرات در دوحه در یک چارچوبی که از قبل تعیین شده بود، شکل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ایران و طرف مقابل ادامه دارد.

وزارت خارجه‌ی ایران می‌گوید که مذاکرات ویانا با محوریت لغو تحریم‌های امریکا علیه ایران و احیای برجام از چند ماه پیش به‌‌دلیل زیاده ‌خواهی‌های واشنگتن و بی‌‌توجهی به نگرانی‌ها و خواسته‌‌های تهران متوقف شد. وزارت امور خارجه‌ی ایران با انتقاد از دولت بایدن بارها تاکید کرد که احیای برجام نیازمند این است که طرف امریکایی دیدگاه واقع ‌بینانه‌ای داشته باشد و خواسته‌‌های فرا برجامی خود را کنار بگذارد.