نیاز اوکراین به ۶۰ تانک و ۱۲۰ جنگنده، امکان ارسال موشک دوربرد امریکایی به کی‌یف، خرسندی سناتور گراهام از خشم مسکو، ایجاد منطقه امنیتی مرزی؛ شرط جدید کی‌یف برای حل مناقشه و گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با پوتین و زلنسکی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. در ادامه درخواست مقام‌های اوکراین از کشورهای غربی مبنی […]

نیاز اوکراین به ۶۰ تانک و ۱۲۰ جنگنده، امکان ارسال موشک دوربرد امریکایی به کی‌یف، خرسندی سناتور گراهام از خشم مسکو، ایجاد منطقه امنیتی مرزی؛ شرط جدید کی‌یف برای حل مناقشه و گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با پوتین و زلنسکی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

در ادامه درخواست مقام‌های اوکراین از کشورهای غربی مبنی بر ارسال سلاح‌های دور برد به این کشور، آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور حدود ۶۰ تانک لئوپارد دریافت کرده‌‌اند. به گفته وی، ارتش این کشور به حدود ۱۲۰ هواپیمای جنگنده غربی نیز نیاز دارد. وزیر دفاع اوکراین در عین حال قول داد که با این جنگنده‌‌ها به روسیه حمله نخواهد کرد:ایتلاف ایجاد شده برای تامین لئوپاردهای ساخت آلمان شامل آلمان، پولند، هلند، سویدن، پرتغال، اسپانیا و کانادا است. اوکراین اکنون حدود دو گردان ۳۰ تانکی در اختیار دارد. کی‌یف همچنین تانک‌های چرخدار ای ایم اکس- ده آر سی از فرانسه، تانک‌‌های چلنجر ساخت انگلیس و آبرامز آمریکایی را نیز دریافت کرده‌است. کی‌یف می‌خواهد حدود ۱۲۰ جنگنده را در اختیار داشته باشد. اکثر آنها باید F_16  باشد که بیش از پنج هزار فروند از آن در کشورهای مختلف جهان وجود دارد″.

درهمین‌حال، جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا صبح روز سه‌شنبه پیش از پرواز از واشنگتن به دلاور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که امریکا همچنان به بررسی امکان ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین ادامه می‌دهد. در این نشست خبری کوتاه از رهبر امریکا خواسته شد تا در مورد گسترش حملات روسیه به اوکراین اظهار نظر کند، او پاسخ داد که این امر غیرمنتظره نیست:به همین دلیل است که ما باید به اوکراین هر آنچه را که نیاز دارد بدهیم. موضوع امکان ارسال ATACMS به کی‌یف، هنوز در حال بررسی است″.

از سویی‌هم، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست گروهی از کارشناسان در بارسلون اعلام کرد، روسیه تا زمانی که در درگیری نظامی به پیروزی نرسیده باشد، با اوکراین مذاکره نخواهد کرد: ″من قصد آشکار روسیه برای برنده شدن در این مناقشه را می بینم. اگر روسیه پیروز نشود، مذاکره نخواهد کرد.

این همه در حالی‌است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، با وی در خصوص روند حل مناقشه نظامی در اوکراین بحث کرده‌است. دفتر رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که در این تماس تلفنی رهبران دو کشور در مورد مسایل منطقه ‌ای، به خصوص روند اوضاع در اوکراین گفت‌وگو کردند.