ادامه کمک به اوکراین، تقویت قابلیت‌های دفاعی ناتو و ورود فنلاند و سویدن به این سازمان، موضوعات اصلی دومین روز نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل بود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، می‌گوید که ارسال مداوم مهمات به اوکراین ذخایر کشورهای عضو را خالی کرده و زمان آن فرا رسیده است که نه تنها به‌کمک به‌کی‌یف؛ […]

ادامه کمک به اوکراین، تقویت قابلیت‌های دفاعی ناتو و ورود فنلاند و سویدن به این سازمان، موضوعات اصلی دومین روز نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، می‌گوید که ارسال مداوم مهمات به اوکراین ذخایر کشورهای عضو را خالی کرده و زمان آن فرا رسیده است که نه تنها به‌کمک به‌کی‌یف؛ بلکه به توانایی دفاعی ناتو نیز فکر کنند. وی در آخرین نشست خبری خود اطمینان داد که وزیران دفاع راه‌هایی برای حل این مشکلات پیشنهاد کردند، اگرچه او اعتراف کرد که همه چیز مورد توافق قرار نگرفت: ″حمله نظامی روسیه به اوکراین به بزرگترین بحران امنیتی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل شده، بنابراین اعضای ایتلاف نه تنها باید به چگونگی کمک به کی‌یف فکر کنند، بلکه باید روی تقویت توان دفاعی- نظامی خود نیز کار کنند″.

دبیرکل ناتو هم‌چنان تاکید کرد که وزیران دفاع ناتو قصد دارند حفاظت از زیرساخت‌های زیر آبی کشورهای عضو را پس از خراب‌کاری و انفجار در خطوط لوله جریان “نورد استریم” تقویت کنند: ″خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم آسیب پذیری ما را به ما یادآوری کرد. وزیران از مقام‌های نظامی ناتو خواستند تا راهنمایی‌های لازم را در مورد آنچه که می‌توان و باید برای حفاظت از زیرساختارهای زیر آبی در آینده انجام دهیم، از جمله همکاری و هماهنگی با بخش خصوصی ارایه دهند″.

در همین‌حال، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دایم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که روسیه در رابطه با انتشار اطلاعات جدید در مورد عملیات خراب‌کاری در خطوط لوله گاز نورد استریم درخواست برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه را مطرح کرده‌است: ″با توجه به اطلاعات جدید در مورد تخریب عمدی خط لوله گاز نورد استریم، ما خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل شده‌ایم″.

از سویی‌هم، دافنه رند، مدیر دفتر کمک‌های خارجی وزارت امور خارجه امریکا در یک نشست خبری می‌گوید که امریکا قصد دارد حدود ۱۰ میلیارد دالر به اوکراین کمک کند. رند در عین حال تاکید کرد که تا به امروز، امریکا ۱۳ میلیارد دالر برای حمایت از اوکراین اختصاص داده است: ″با همکاری کنگره، قصد داریم در ماه‌های آینده ۹٫۹ میلیارد دالر دیگر به کی‌یف تخصیص دهیم و آماده کمک به دولت اوکراین برای حفظ عملکرد و اجرای تعهدات داخلی آن هستیم″.

این در حالی‌است که استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که مقام‌های این سازمان به کار بر روی اجرای کامل بخش روسیه در چارچوب توافقات استانبول در خصوص صادرات غلات و هم‌چنین صادرات کودهای آمونیاکی ادامه خواهند داد.