دو روز پس از اقدام نظامی روسیه به خاک اوکراین امریکا و کانادا اتحادیه‌ی اروپا ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور و سرگی لاوروف وزیر خارجه‌ی روسیه را تحریم کرده‌اند. وزارت مالیه آمریکا در اعلامیه‌ای صبح امروز(شنبه، ۷ حوت) گفته است که پوتین و لاوروف مسوول مستقیم حمله غیرقانونی و بی‌دلیل روسیه به اوکراین که یک کشور مستقل […]

دو روز پس از اقدام نظامی روسیه به خاک اوکراین امریکا و کانادا اتحادیه‌ی اروپا ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور و سرگی لاوروف وزیر خارجه‌ی روسیه را تحریم کرده‌اند.

وزارت مالیه آمریکا در اعلامیه‌ای صبح امروز(شنبه، ۷ حوت) گفته است که پوتین و لاوروف مسوول مستقیم حمله غیرقانونی و بی‌دلیل روسیه به اوکراین که یک کشور مستقل و دموکراتیک است می‌باشند. همین طور جستن ترودو نخست‌وزیر کانادا هم گفته که مجموعه‌ای از تحریم‌‌ها علیه روسیه را وضع می‌‌کند. وزارت خزانه داری آمریکا افزود: ″امروز امریکا ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه‌ی و اعضای شورای امنیت روسیه را تحریم کرد. امریکا به پاسخ قاطعانه به تهاجم غیرموجه، غیرقابل تحریک و از پیش آماده شده روسیه به اوکراین ادامه می‌دهد.″ جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت: ″اتاوا سومین مجموعه تحریم‌‌های شدید و هماهنگ شده را اعلام می‌‌کند. اول ما علیه ولادیمیر پوتین و معماران جنگ بی‌‌رحمانه علیه اوکراین، رییس ستاد مشترک و سرگی لاوروف وزیر امور خارجه‌ی تحریم وضع می‌کنیم. در کنار این من حمایت کانادا از مسدود کردن دست‌رسی روسیه به سیستم پرداختی سوییفت که بخش مهم سیستم بانکی جهانی است را اعلام می‌کنم. ″ همین طور اتحادیه‌ی اروپا توافق کرده که دارایی‌های پوتین و لاوروف در اروپا منجمد شود هم‌زمان با این آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل و شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه روسیه درباره اوکراین با وتوی مسکو گفته است که باید به صلح فرصت و شانس دیگری بدهیم. زیرا نیازها در اوکراین در هر ساعت افزایش می‌یابند. و همین طور غیرنظامیان کشته می‌شوند.  آنتونیو گوترش بیان داشت: ″سازمان ملل برگرفته از جنگ برای پایان دادن به جنگ است. این هدف امروز محقق نشد. اما نباید تسلیم و ناامید شویم. باید به صلح یک فرصت و شانس دیگر دهیم. سربازان باید به پایگاه‌های خود بازگردند. رهبران باید به مسیر گفت‌گو و صلح بازگردند.″ در همین حال پنتاگون اعلام کرده که به‌دلیل تهاجم گسترده روسیه به اوکراین آمریکا کمک‌های امنیتی بیشتری به کییف فراهم خواهد کرد، پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز امریکا چندین محموله سلاح و مهمات را به اوکراین ارسال کرده بود.  سخن‌گوی پنتاگون گفت: ″واضح می‌گویم ما کمک‌‌های امنیتی بیش‌تری به اوکراین فراهم خواهیم کرد. نحوه انجام این کار هنوز در حال بررسی است. زیرا حریم هوایی اوکراین از دست‌رس خارج شده است.″ در سومین روز نبرد اوکراین در حالی که نیروهای روسیه کی یف را محاصره کرده‌اند، آمریکا بجای محقق ساختن وعده‌های خود برای پشتیبانی از اوکراین، به ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری این کشور راه‌های فرار از کی یف را نشان می‌دهند. امریکا گفته که آماده بیرون کردن زلنسکی از کی‌ یف است. اما زلنسکی پیشنهاد واشنگتن برای خروج را رد کرده گفته است که به مهمات نیاز دارد نه امکان تخلیه.