دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا به دولتش دستور داده که سهم کشورش در کمک به سازمان جهانی صحت را به حال تعلیق در آورد. آقای ترامپ گفته که سازمان جهانی صحت در اجرا وظایفش در رابطه با همه‌ گیری ویروس کرونا موفق نبوده است و باید پاسخگو باشد. رییس سازمان جهانی صحت در واکنش به […]

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا به دولتش دستور داده که سهم کشورش در کمک به سازمان جهانی صحت را به حال تعلیق در آورد. آقای ترامپ گفته که سازمان جهانی صحت در اجرا وظایفش در رابطه با همه‌ گیری ویروس کرونا موفق نبوده است و باید پاسخگو باشد. رییس سازمان جهانی صحت در واکنش به این کار آقای ترامپ، گفته است که این سازمان برای همه کشورها بدون تبعیض کار می کند و نه نباید مساله مبارزه با بیماری کووید- نزده، سیاسی شود.

امریکا هم اکنون بزرگترین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان است. آمار مبتلایان به بیماری کووید- نزده در این کشور به حدود شش صد هزار تن رسیده است و بیش از بیست و پنج هزار تن هم جان خود را درپی مبتلا شدن به این بیماری از دست داده اند.

بااین حال، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به دولت این کشور دستور داده است که کمک امریکا به بودجه سازمان بهداشت جهانی را معلق کند. آقای ترامپ، گفته که سازمان جهانی صحت در اجرای وظایفش در ارتباط با شیوع ویروس کرونا ناکام مانده است. رییس جمهور امریکا این نهاد سازمان ملل متحد را به سوء مدیریت و سرپوش گذاشتن بر شیوع این ویروس پس از ظاهر شدن آن در چین متهم کرده و بر پاسخگوی بودن این نهاد تاکید کرده است. دونالد ترامپ، پیش از این، سازمان جهانی صحت را به کار برای منفعت چین متهم کرده بود.

دونالد ترامپ گفت: به دولت دستور داده ام بودجه سازمان جهانی صحت را متوقف کند تا ارزیابی درباره نقش این سازمان در سوء مدیریت شدید شیوع ویروس کرونا و سرپوش گذاشتن بر این شیوع کامل شود. سازمان جهانی صحت در انجام وظایف اولیه اش موفق نبوده و باید پاسخگو باشد.

درهمین حال، آنتونیو گوتریش دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات آقای ترامپ گفته که اکنون وقت مناسبی برای کاهش منابع مورد نیاز سازمان جهانی صحت نیست.

دبیرکل سازمان ملل گفت: در حال حاضر وقت همبستگی و همکاری شانه به شانه جامعه جهانی برای متوقف کردن این ویروس و پیامدهای ویرانگر آن است.

شماری از اعضای دموکرات مجلس سنای امریکا نیز به این تهدید دونالد ترامپ واکنش نشان داده و گفته اند که آقای ترامپ دیگران را از بهر اشتباهات خودش به کم کاری متهم می کند. این سناتوران امریکایی در بیانیه ای گفته اند: راه نجات جان مردم و خارج کردن کشور و جهان از بحران ویروس کرونا، مقصر شناختن دیگران نیست.

پیش از این رییس سازمان جهانی صحت از رهبران جهان خواسته است که مساله مبارزه با ویروس کرونا را سیاسی نکنند. او تاکید کرده که این سازمان برای همه و بدون تبعیض کار می کند.