دولت ترکیه اعلام کرد که اجازه ورود کشتی‌های مین‌روبی که انگلیس به اوکراین وعده داده‌است را به آب‌های دریای سیاه نخواهد داد. به‌دنبال تصمیم وزارت دفاع انگلیس برای تحویل دو فروند کشتی مین‌روب از نیروی دریایی سلطنتی این کشور به اوکراین، دولت ترکیه اعلام کرد که مانع ورود این کشتی‌ها به آب‌های دریای سیاه خواهد […]

دولت ترکیه اعلام کرد که اجازه ورود کشتی‌های مین‌روبی که انگلیس به اوکراین وعده داده‌است را به آب‌های دریای سیاه نخواهد داد.

به‌دنبال تصمیم وزارت دفاع انگلیس برای تحویل دو فروند کشتی مین‌روب از نیروی دریایی سلطنتی این کشور به اوکراین، دولت ترکیه اعلام کرد که مانع ورود این کشتی‌ها به آب‌های دریای سیاه خواهد شد.

آنکارا که تنگه‌های پیونددهنده دریای سیاه و مدیترانه را کنترل می‌کند، همزمان با آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، دست‌رسی کشتی‌های نظامی به این گذرگاه‌ها را بست.

گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که این کشور دو کشتی مین‌یاب متعلق به نیروی دریایی لندن را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

شاپس مدعی شد که با مین‌روبی مین‌هایی که روسیه کار گذاشته‌است، اوکراین عملیات‌های دریایی خود علیه ناوگان روسیه در دریای سیاه را راحت‌تر انجام خواهد داد و علاوه بر این، مسیرهای صادراتی برای تقویت اقتصاد آسیب‌دیده کی‌یف نیز پاک‌سازی خواهد شد.

تنگه‌های بسفر و داردانل که دریای سیاه را به مدیترانه و سایر نقاط جهان متصل می‌کند، تحت کنترل کشور ترکیه قرار دارند.

براساس پیمان مونترو مصوب سال ۱۹۳۶، آنکارا ملزم است که مجوز تردد آزاد کشتی‌های غیرنظامی و همچنین عبور محدود کشتی‌های نظامی از طریق این گذرگاه‌ها را در زمان صلح صادر کند اما در زمان جنگ، می‌تواند دست‌رسی به این آبراهه‌ها را به روی کشتی‌های جنگی طرف‌های درگیر در جنگ، ببندد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv