شماری از مقام های اروپایی، دولت امریکا را متهم کرده اند که مصادره اقلام پزشکی مانند ماسک و توقف صادرات آن در شرایط بحرانی کرونا، تلاش آن ها برای مبارزه با بیماری کووید- نزده را با مشکل رو به رو می کند. این مقام های اروپایی این کار دولت امریکا را اشتباه و دزدی مدرن […]

شماری از مقام های اروپایی، دولت امریکا را متهم کرده اند که مصادره اقلام پزشکی مانند ماسک و توقف صادرات آن در شرایط بحرانی کرونا، تلاش آن ها برای مبارزه با بیماری کووید- نزده را با مشکل رو به رو می کند. این مقام های اروپایی این کار دولت امریکا را اشتباه و دزدی مدرن خوانده اند. اما دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا گفته است که این اقدام را برای پاسخگویی به نیازی های داخلی انجام داده است.

آندریاس گیزل، وزیر داخلی دولت محلی در برلین آلمان می ‌گوید که با دستور دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، به یک شرکت تولید کننده ماسک‌ های تنفسی، دوصد هزار ماسک سفارش پلیس برلین در بانکوک و پیش از بارگیری به سوی آلمان، متوقف و به سوی امریکا تغییر مسیر داده شده است. مقام‌ های برلین این اقدام دولت امریکا را “دزدی دریایی مدرن” خوانده ‌اند. پیش از این در فرانسه، یکی از رهبران محلی گفته است که برای خرید یک محموله ماسک با مشکل رو به رو شده زیرا به گفته او ماسک ‌های مورد نظر او را یک خریدار امریکایی به قیمت سه برابر خریداری کرده و به امریکا برده است. این در حالیست که ” ام – سه ” یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماسک ‌های تنفسی در امریکا می ‌گوید که کاخ سفید به این کارخانه دستور داده که سفارشات تولید ماسک های ” ان – نود و پنج” از سوی کانادا و امریکای لاتین را متوقف کند و او ویت را به سفارشات داخلی بدهد. این شرکت ابراز نگرانی کرده است که متوقف کردن سفارشات دیگر کشورها بر امور انسان ‌دوستانه، اثرات منفی خواهد گذاشت. اما آقای ترامپ گفته که با استناد به اختیارات قانونی خود مصوب در قانون کنترول تولید در زمان جنگ، تلاش کرده که پاسخگوی نیازهای داخلی ناشی از شیوع ویروس کرونا باشد.

دونالد ترمپ گفت: ما به این اقلام برای مصرف داخلی نیاز فوری داریم. ما باید آن ها را در اختیار داشته باشیم.

از سویی هم در واکنش به این خبر، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفته که کشورش و امریکا همکاری های مشترکی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دارند، اما، او متوقف کردن صادرات پزشکی از امریکا را اشتباه خوانده است.

آقای ترودو گفت: قطع صادرات محصولات پزشکی از امریکا اقدامی اشتباه است و دولت ما این موضوع را در رایزنی با همتایان امریکایی خود تصریح کرده ‌اند.

توقف صادرات محصولات پزشکی امریکا به دیگر کشورها در حالی مطرح شده است که با گسترش ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، تقاضا برای تهیه اقلام محافظتی چون ماسک، دست کش و مواد ضدعفونی ‌کننده بسیار بالا رفته است.