روسیه امضای اساسنامه تأسیس دیوان بین ‌المللی کیفری را پس گرفت و اعلام کرد این دیوان مستقل نیست. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که، این دادگاه آن‌ طور که امید می ‌رفت به تعهدات خودپایبند نبود. مسکو اعلام کرد از روند تحقیقات دیوان بین‌ المللی کیفری درباره جنگ کوتاه سال دوهزار و هشت […]

روسیه امضای اساسنامه تأسیس دیوان بین ‌المللی کیفری را پس گرفت و اعلام کرد این دیوان مستقل نیست. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که، این دادگاه آن‌ طور که امید می ‌رفت به تعهدات خودپایبند نبود.

مسکو اعلام کرد از روند تحقیقات دیوان بین‌ المللی کیفری درباره جنگ کوتاه سال دوهزار و هشت روسیه با گرجستان، ناراضی است و این دادگاه در روند تحقیقات خود تجاوز نظامی تفلیس علیه غیرنظامیان در اوستیای جنوبی، از جمهوری ‌های جدایی‌ طلب گرجستان، را نادیده گرفته است. براساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، تصمیم برای عضو نبودن در دیوان بین‌ المللی کیفری از سوی ولادیمیر پوتین، رییس ‌جمهور روسیه، اتخاذ شده است و آقای پوتین به دولت دستور داده تا این تصمیم را به اطلاع دبیر کل سازمان ملل برساند. روسیه در سال دوهزار میلادی اساسنامه رم برای تشکیل دیوان بین ‌المللی کیفری، اولین دادگاه دایمی جنایات جنگی، را امضا کرد اما هرگز پیمان آن را تأیید نکرد.