در ادامه‌ی درگیری‌ها در مناطق مختلف اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرده‌است که چندین کشور غربی بسته‌های جدید کمک نظامی برای کی‌یف خواهند فرستاد. در همین‌حال، رییس‌جمهوری روسیه در مقر فرماندهی عملیات ویژه‌ی نظامی حضور یافته و با مقام‌های نظامی نشستی برگزار کرده‌است. از سویی‌هم، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که برای دست‌یابی به […]

در ادامه‌ی درگیری‌ها در مناطق مختلف اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرده‌است که چندین کشور غربی بسته‌های جدید کمک نظامی برای کی‌یف خواهند فرستاد.

در همین‌حال، رییس‌جمهوری روسیه در مقر فرماندهی عملیات ویژه‌ی نظامی حضور یافته و با مقام‌های نظامی نشستی برگزار کرده‌است. از سویی‌هم، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که برای دست‌یابی به صلح، لازم است ارسال سلاح به‌کی‌یف متوقف شود. وی تاکید کرده‌است که تمام کشورهایی که می‌‌خواهند به عادی‌‌سازی اوضاع کمک کنند، باید مقام‌های کی‌یف و متحدان غربی‌اش را در خصوص اهمیت تامین صلح متقاعد کنند.

بی‌تفاوتی واشنگتن به سرنوشت اوکراینی‌‌ها و روس‌‌ها، امیدواری زلنسکی برای دریافت محموله‌‌های جدید کمک‌ نظامی غرب، تمدید توافق‌نامه صادرات غله برای ۶۰ روز دیگر و خطر ایجاد شکاف در ناتو بر سر تامین تسلیحاتی کی‌یف، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

درهمین‌حال، دفتر رسانه ای کاخ کرملین، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه از شهر ویران شده ماریوپل اوکراین که در ماه مه گذشته توسط نیروهای روسی تصرف شد، بازدید کرده‌است. خبرگزاری تاس گفته است که آقای پوتین پس از سفر به این شهر با هلیکوپتر، با ساکنان آن صحبت کرده‌است. روز شنبه هم ولادیمیرپوتین به شبه‌‌جزیره کریمه رفته بود.

از سویی‌هم، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرده‌است که چندین کشور غربی بسته‌های جدید کمک نظامی برای کی‌یف خواهند فرستاده است: ″نشست منظم گروه تماس در مورد اوکراین بار دیگر برگزار شد. از جمله نتایج این نشست آن است که بسته‌های کمک دفاعی جدیدی از طرف دوستان ما در راه است. این کمک‌ها از سوی کانادا، آلمان، فرانسه، دانمارک، استونی صورت می‌گیرد. این کمک‌ها مربوط به تامین مهمات و مهمات، تانک و توپ‌خانه می‌شود″.

از سویی‌هم، ماریا زاخارووا، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده‌است که شرط لازم برای حل جنگ در اوکراین، لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه روسیه است: ″بخش جدایی ناپذیری از روند حل‌وفصل بحران اوکراین باید لغو همه تحریم‌‌ها و دعاوی غیرقانونی علیه روسیه در دادگاه‌های بین‌‌المللی باشد. اوکراین باید غیرنظامی و نازی‌زدایی شود، همه تهدیدات ناشی از خاک این کشور علیه روسیه باید از بین برود، وضعیت عاری از سلاح هسته‌‌ای و تضمین حقوق مردم روس زبان و اقلیت‌های ملی در اوکراین نیز باید تامین شود″.

این در حالی‌است که تجمعی در مرکز شهر پاریس علیه ارسال سلاح به اوکراین و هم‌چنین برای خروج فرانسه از ناتو و اتحادیه اروپا برگزار شده‌است. سازمان دهنده این اقدام، تحت عنوان “راهپیمایی صلح” از سوی حزب راست‌گرای میهن‌پرستان فرانسه بود.

سازمان ملل تمدید توافق‌نامه صادرات غله را تایید کرد. این مساله در بیانیه‌‌ای از سوی استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل این سازمان مشخص شده‌است.