همزمان با تشدید تلاش ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین برای پیوستن کشورش به‎ناتو، رییس‌‌جمهور امریکا می‌گوید که اوکراین هنوز آماده عضویت در ناتو نیست. جو بایدن در مصاحبه‌‌ای با سی‌ان‌ان گفته است که جنگ روسیه در اوکراین باید پایان یابد تا ناتو درخواست این کشور را بررسی کند. رییس‌‎جمهور بایدن در آستانه برگزاری اجلاس سران […]

همزمان با تشدید تلاش ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین برای پیوستن کشورش به‎ناتو، رییس‌‌جمهور امریکا می‌گوید که اوکراین هنوز آماده عضویت در ناتو نیست.

جو بایدن در مصاحبه‌‌ای با سی‌ان‌ان گفته است که جنگ روسیه در اوکراین باید پایان یابد تا ناتو درخواست این کشور را بررسی کند. رییس‌‎جمهور بایدن در آستانه برگزاری اجلاس سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانیا و سفرش به اروپا تاکید کرد که در حال‌حاضر بحث درباره عضویت اوکراین در سازمان ناتو پیش از وقت است: ″امریکا و متحدانش در ناتو حمایت لازم امنیتی و تسلیحاتی را برای اوکراین فراهم می‌‌کنند تا جنگ روسیه در این کشور به پایان برسد.

همچنان ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز وعده داد که کشورهای عضو ناتو در اجلاس سران که در ویلنیوس برگزار می‌شود، موضع‌گیری واحدی در خصوص ورود اوکراین به این ایتلاف اتخاذ خواهند کرد: ″قدرت ناتو که بارها و بارها ثابت شده، در این است که ما همیشه می‌‌توانیم حول یک هدف مشترک و یک پیام مشترک جمع شده و موضع‌گیری واحدی اتخاذ کنیم. مطمین هستم اعضای ناتو عبارتی را انتخاب خواهند کرد که برای همه قابل قبول باشد و به دورنمای پیوستن اوکراین به این ایتلاف مربوط می‌شود″.

درهمین‌حال، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه هشدار داد که دادن بمب خوشه‌ای به اوکراین و پیوستن این کشور به‌ناتو، باعث جنگ جهانی سوم خواهد شد.

آقای دیمیتری مدودف در تلگرام خود نوشته است که اگر چنین جنگی اتفاق بیفتد، مسوولش رییس‌‌جمهور امریکا خواهد بود:اکنون که امریکا تمام منابع را تمام کرده، جو بایدن، رییس‌جمهور این کشور وعده بمب خوشه‌‌ای را می‌دهد و از چشم‌انداز عضویت اوکراین در ناتو حرف می‌‌زند که اگر تحقق یابد به معنای جنگ جهانی سوم است″.

قرار است موضوع عضویت اوکراین در ناتو، در اجلاس سران این سازمان در روزهای آینده در ویلنیوس، پایتخت لیتوانیا بررسی شود. این در حالیست که جوبایدن رییس جمهوری امریکا در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرده‌است که سویدن به زودی عضو ناتو شود. ترکیه در کنار هنگری با پیشنهاد سویدن برای عضویت ناتو مخالفت کرده‌است.