در پی چند دور مذاکره میان روسیه و اوکراین، مسکو از کییف عقب نشینی و نیروهای‌اش را در شرق این کشور مستقر کرد؛ اما اکنون ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین ادعا کرده که ارتش روسیه برای حمله مجدد به منطقه و شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین آماده می‌‌شود. هم‌زمان با این، نخست‌وزیر آلمان، ولادیمیر پوتین […]

در پی چند دور مذاکره میان روسیه و اوکراین، مسکو از کییف عقب نشینی و نیروهای‌اش را در شرق این کشور مستقر کرد؛ اما اکنون ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین ادعا کرده که ارتش روسیه برای حمله مجدد به منطقه و شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین آماده می‌‌شود.

هم‌زمان با این، نخست‌وزیر آلمان، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه را به ترس از مردم‌‌سالاری متهم کرده و گفته است که پوتین دنبال تقسیم اروپا و بازگشت به دوره‌‌ای است که بخش‌های مختلف جهان حوزه نفوذ یکی از قدرت‌‌ها بود: “ارتش روسیه درحال تجدید قوا برای حمله مجدد به خارکیف است. ما این منطقه را قبلا آزاد کرده‌ بودیم و آن‌ها دنبال اشغال دوباره‌ی آن هستند”. با این همه، جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در پشتی‌بانی از اقدام لیتوانی گفته است که این کشور محدودیت‌‌های ملی یک‌جانبه علیه مسکو اعمال نکرده؛ بلکه تنها تحریم‌‌های اتحادیه‌ی اروپا را به اجرا گذاشته است. اما سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی روسیه، اعلام کرده که ممنوعیت ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد از طریق خاک لیتوانی، از سوی مقام‌های مسکو به‌عنوان یک اقدام خصمانه از طرف ویلنیوس تلقی می‌‌شود که می‌‌تواند عواقب بسیار جدی برای این کشور در پی داشته باشد: “هیچ محاصره‌‌ای در کار نیست، حمل ‌ونقل مسافر و کالا بین کالینینگراد و سایر مناطق روسیه ادامه دارد، تنها حمل‌‌ونقل آن کالاهایی که صادرات، واردات و ترانزیت آن‌ها از طریق خاک اتحادیه‌ی اروپا ممنوع است، متوقف شده است. این در حالی‌است که کاخ کرملین با هشدار از طولانی شدن جنگ اوکراین گفته است که روسیه دیگر به غرب اعتماد نخواهد کرد. پیش از این سفیر روسیه در امریکا نیز گفته بود که گفت‌وگو بین واشنگتن و مسکو به بن‌بست رسیده است. به گفته این دیپلمات روسی روابط دوجانبه که پیش از این در چند سال گذشته دچار بحران عمیقی شده بود، اکنون به نقطه حساس رسیده است.