با ورود به دهمین روز از جنگ در اوکراین، سنای آمریکا از ولادیمیر زلنسکی خواسته است که برای برگزاری نشست به آمریکا سفر کند. این دعوت در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز برخی گزارش‌ها از فرار زلنسکی  به پولند خبر داده بود. اما زلنسکی فیلمی از دفتر خود در کییف را نشر […]

با ورود به دهمین روز از جنگ در اوکراین، سنای آمریکا از ولادیمیر زلنسکی خواسته است که برای برگزاری نشست به آمریکا سفر کند.

این دعوت در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز برخی گزارش‌ها از فرار زلنسکی  به پولند خبر داده بود. اما زلنسکی فیلمی از دفتر خود در کییف را نشر کرده می‌گوید در کییف بسر می‌برد. در همین حال سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا نیز اعلام کرده که اقدامات اوکراینی‌ها حرکت کاروان بزرگ ارتش روسیه را به‌سمت کییف پایتخت اوکراین متوقف کرده است. ولادیمیر زلنسکی گفته است: ″من به هیچ کجا فرار نکردهام اینجا در کییف استم و خواهم ماند. به ناتو هم باید بگویم تمام کسانی که بعد از این در اوکراین جان می‌بازند از خاطر شما و از جهت ضعف شماست.

جان کربی سخن‌گوی وزارت دفاع آمریکا بیان داشت: ″ما معتقدیم اقدامات اوکراینی‌ها کاروان روسیه را متوقف کرده و قطعا سرعت آن‌را کاهش داده‌اند. زیرا گزارش‌ها وجود دارد که یک پل در مسیر کاروان روسیه منفجر شده، و اوکراینی‌ها به این کاروان و موترهای آنها در محل دیگری حمله کرده‌اند.″ از سویی هم گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی در پی وقوع جنگ در اوکراین طراحی را ارایه کرده‌اند که واردات نفت از روسیه را ممنوع می‌کند. مایک پنس معاون پیشین رییس‌جمهوری امریکا نیز در رشته توییتی در واکنش به جنگ اوکراین خواستار تشدید تحریم‌ها علیه مسکو شده گفته است که پوتین باید بهای حمله به اوکراین را بپردازد. اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه‌ی امریکا که در بروکسل به سر می‌برد در واکنش گفته که کاهش عرضه جهانی انرژی به‌دلیل تحریم‌های روسیه در راستای منافع راهبردی نیست. مایک پنس معاون پیشین رییس‌جمهوری آمریکا افزود: ″نیازی به تحریم قایق‌های تفریحی روسیه نداریم، نیاز است تا نفتکش‌های آنها را تحریم کنیم.″ آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا: ″کاهش عرضه جهانی انرژی به‌دلیل تحریم‌های روسیه در راستای منافع راهبردی غرب نیست. زیرا باعث افزایش قیمت گاز در داخل و هم‌چنین افزایش درآمد روسیه از طریق افزایش قیمت انرژی می‌شود.″ در پی موضع گیری‌های مختلف در برابر روسیه دیمیتری پسکوف سخن‌گوی رییس‌جمهوری روسیه گفته است که هدف روسیه تجزیه اوکراین نیست.دیمیتری پسکوف سخن‌گوی رییس‌جمهوری روسیه افزود: ″هدف عملیات ویژه‌ی روسیه در اوکراین، تامین امنیت کشور ما روسیه است با این عملیات هم‌چنین تلاش می‌شود موازنه در امنیت اروپا به گونه‌ای تغییر یابد که اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دیگر نتوانند به اوکراین سلاح تحویل دهند.

این در حالی‌است که وزیران خارجه‌ی گروه هفت که شامل کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا و آمریکا می‌شوند با نشر اعلامیه‌ای نگرانی شان را در مورد وضعیت حقوق‌بشری و کشته شدن غیر نظامیان در اوکراین ابراز کرده و از روسیه خواسته اند تا حملات در مجاورت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را متوقف کند.