شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه برای بررسی کودتای نظامی سودان و تحولات اخیر این کشور جلسه فوری تشکیل می ‌دهد. این جلسه به درخواست امریکا و پنج عضو اتحادیه اروپا شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلجیم و پولند تشکیل می ‌‌شود. همزمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن اعلام آمادگی این سازمان […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه برای بررسی کودتای نظامی سودان و تحولات اخیر این کشور جلسه فوری تشکیل می ‌دهد. این جلسه به درخواست امریکا و پنج عضو اتحادیه اروپا شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلجیم و پولند تشکیل می ‌‌شود. همزمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای حمایت از مردم سودان طرف‌های درگیر در تحولات اخیر را به آرامش و خویشتن‌ داری دعوت کرده است. از سوی دیگر اتحادیه اروپا خواستار انتقال فوری قدرت به یک دولت مردمی در سودان شد. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ‌ای ضمن انتقاد از تشکیل شورای نظامی در اداره امور سودان گفته است که فقط یک فرآیند معتبر و جامع سیاسی می ‌تواند پاسخگوی انتظارات مردم سودان باشد و به اصلاحات سیاسی و اقتصادی مورد نیاز این کشور بیانجامد.

هزاران سودانی شب گذشته با وجود مقررات منع رفت و آمد راهی خیابان‌ های خرطوم، پایتخت این کشور شدند و در مقابل مقر ارتش سودان دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان کودتای نظامی و انتصاب ژنرال احمد بن عوف به عنوان رئیس تازه ارتش معترضند و می ‌گویند که تصمیمِ شورای نظامی سودان انتظارات آنان را برآورده نکرده است. تظاهرکنندگان می‌گویند شورای نظامی تازه بخشی از همان رژیم سابق است.