در نشست شورای امنیت ملل متحد که تحت ریاست سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه برگزارشد ، بیش‌تر کشورها به‌شمول امریکا از مسکو سخت انتقاد کردند. سرگی لاوروف به این نشست گفت که جهان دریک مرحله خطرناکی قرار دارد و اگر باور به چند قطبی بودن نظام جهانی از بین برود وضعیت بدتر خواهد شد. این نشست […]

در نشست شورای امنیت ملل متحد که تحت ریاست سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه برگزارشد ، بیش‌تر کشورها به‌شمول امریکا از مسکو سخت انتقاد کردند.

سرگی لاوروف به این نشست گفت که جهان دریک مرحله خطرناکی قرار دارد و اگر باور به چند قطبی بودن نظام جهانی از بین برود وضعیت بدتر خواهد شد. این نشست هرچند در اصل تحت عنوان موثریت چند قطبی بودن دایر شده بود؛ اما در بیش‌تر سخنرانی‌ها از تهاجم روسیه بر اوکراین انتقاد شد. لیندا توماس گرینفیلد نماینده دایمی امریکا درملل متحد نیز گفت که با ادامه تهاجم روسیه بر اوکراین غیرنظامیان بیش‌تری کشته و زخمی می‌شوند.

آنتونیو گوترش، دبیرک سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت این سازمان گفت که خطر درگیری بین قدرت ‌های بزرگ جهان به بالاترین حد تاریخی رسیده است. گوترش در حضور لاوروف، حمله روسیه به اوکراین را عامل ایجاد رنج و ویرانی عظیم در اوکراین و دامن زدن به نابسامانی اقتصاد جهانی دانست: ″تنش‌ها بین قدرت‌های بزرگ به طور بی‌سابقه و تاریخی به اوج رسیده‌است. خطر درگیری، چه توسط اتفاقات نادرست یا اشتباه محاسباتی نیز وجود دارد″.

روسیه ریاست دوره‌‌ای شورای امنیت را برای ماه اپریل امسال به عهده دارد. لاوروف در این نشست گفت که جهان دریک مرحله خطرناکی قرار دارد و اگر باور به چند قطبی بودن نظام جهانی از بین برود وضعیت بدتر خواهد شد: ″همانند دوران جنگ سرد، به مرحله خطرناک، و احتمالاً خطرناک‌تر از آن دوره رسیده‌ایم. بیایید بدون ملاحظه حرف بزنیم. هیچکس به اقلیت غربی اجازه نداده است که به نمایندگی از تمام نوع بشر صحبت کند″.

این سخنان وزیر خارجه روسیه با واکنش لیندا توماس-گرینفلد، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، مواجه شد. لیندا با اشاره به لاوروف گفت که با ادامه تهاجم روسیه بر اوکراین غیرنظامیان بیش‌تری کشته و زخمی می‌شوند: ″برگزارکننده ریاکار این مجلس ما، روسیه، به‌همسایه خود اوکراین حمله کرد و به‌منشور سازمان ملل ضربه زد. این جنگ غیرقانونی، ناموجه و غیرضروری مستقیماً با مقدس‌ترین اصل ما که جنگ تجاوزکارانه و تسخیر خاک دیگران هرگز قابل قبول نیست، در تضاد است″.

از سویی‌هم، در پی سخنان جنجال‌ برانگیز دیپلومات ارشد چینی در مورد زیر سوال بردن استقلال اوکراین، وزارت خارجه چین گفته که کشورش به استقلال اوکراین احترام می‌‌گذارد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در یک نشست خبری گفته است که کشورش به‌استقلال همه کشورهای شوروی سابق احترام دارد. این در حالی‌است که لو شای، سفیر چین در فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه‌‌ای با تلویزیون فرانسه گفته بود که کشورهایی که پس از شوروی سابق به‌استقلال رسیده‌‌اند، از جمله اوکراین، در حقوق بین‌الملل جایگاه واقعی ندارند: ″چین به جایگاه کشورهای عضو پس از فروپاشی شوروی سابق، به‌عنوان دولت‌های دارای حاکمیت احترام می‌گذارد. چین به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کند″.

گفتنی‌است که روسیه در ماه اپریل سال روان ریاست دوره‌‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر‌عهده دارد.