ورود لاوروف به نیویارک بدون خبرنگاران، امکان تلاش غرب برای مذاکره مسکو و کی‌یف در بهار امسال، هشدار مسکو در صورت ممنوعیت گروه هفت برای عرضه کالا به روسیه و سکوت غرب درباره نشت سلاح‌‌های ارسالی به اوکراین در بازار سیاه، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند. روزنامه “فایننشال تایمز” در گزارشی نوشته که […]

ورود لاوروف به نیویارک بدون خبرنگاران، امکان تلاش غرب برای مذاکره مسکو و کی‌یف در بهار امسال، هشدار مسکو در صورت ممنوعیت گروه هفت برای عرضه کالا به روسیه و سکوت غرب درباره نشت سلاح‌‌های ارسالی به اوکراین در بازار سیاه، از مهم‌ترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین هستند.

روزنامه “فایننشال تایمز” در گزارشی نوشته که ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین بسیار نگران است که عملیات ضد حمله برنامه‌ریزی شده نیروهای مسلح اوکراین با شکست مواجه شود. این نشریه یادآور شده که بسیج نیروها در مقیاس وسیع در طول زمستان در اوکراین آغاز شد، اما مقام‌های کی‌یف نگران آن هستند که نیروهای بسیج شده و آموزش دیده برای انجام چنین عملیاتی کافی نباشند.

در همین‌حال، مارتین هرم، وزیر دفاع جمهوری استونی پیش‌بینی کرده که عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین تا یکماه دیگر آغاز خواهد شد. وی در گفت‌وگو با تلویزیون ای‌آر‌آر، تاکید کرد که تنها گزینه مطلوب غرب برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی در اوکراین را تجزیه روسیه به کشورهای کوچک خواند: ″روسیه باید به کشورهای مختلف کوچکی که قدرت زیادی نداشته باشند، تجزیه شود، برای اینکه در غیر این صورت، تکرار می‌کنم، پایان خوبی برای درگیری نظامی کنونی در اوکراین نمی‌بینم. طبق اظهار نظرات شنیده شده در پایگاه رامشتاین، ممکن است یکماه دیگر یا بیشتر طول بکشد تا بتوانیم در مورد یک ضد حمله واقعی صحبت کنیم″.

این در حالی‌است که آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین نیز گفته که، ارتش این کشور زمانی که سلاح کافی دریافت کنند، آماده اجرای ضد حمله خواهد بود: ″در حال‌حاضر همه چیز به شرکای غربی ما بستگی دارد. زمانی که آنها سلاح کافی ارسال کنند، ما آماده ضد حمله خواهیم بود. کشورهای متحد اوکراین باید در تامین تسلیحات کوشاتر باشند.″

از سویی‌هم، امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه وعده داد که هر کاری را برای جلوگیری از گسترش درگیری نظامی در اوکراین انجام خواهد داد. وی در مصاحبه با روزنامه لی پارسین این اظهارات را مطرح کرده است: ″وظیفه ما کمک به اوکراین برای بقای این کشور با تمام توان، ممانعت از پیروزی نظامی روسیه در درگیری کنونی و البته جلوگیری از گسترش این درگیری نظامی است.″

هم‌چنان دورا دورو، نایب رییس پارلمان هنگری در مصاحبه ‌ای تاکید کرده که عضویت اوکراین در ناتو بدون خطر بروز یک درگیری نظامی تمام عیار تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که چنین اقدامی با تایید طرف روسیه و در قالب یک توافق‌نامه و با ارایه تضمین امنیتی همراه باشد: ″ما هیچ شرایطی را نمی‌بینیم که به ما اجازه دهد از گسترش ناتو به قیمت اوکراین حمایت کنیم. تا زمانی که مرزهای اوکراین مورد مناقشه است و درگیری‌های مسلحانه در این کشور ادامه دارد، حتی قوانین خود ناتو نیز مانع از قبول پیوستن کی‌یف به این ائتلاف می‌شود″.

با این همه، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، هشدار داد که اگر کشورهای گروه هفت ممنوعیتی را برای عرضه کالا به روسیه اعمال کنند، مسکو نیز واکنش مشابهی داده و توافق‌نامه صادرات غله را فسخ خواهد کرد: ″در این صورت، ابتکارعمل صادرات غله از طریق دریای سیاه و بسیاری چیزهای دیگر که غربی‌ها به آن نیاز دارند برای آنها به پایان خواهد رسید″.

این در حالی‌است که سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز، دوشنبه وارد نیویورک شد تا در نشست شورای امنیت در سطح وزیران با موضوعیت حل و فصل اوضاع خاورمیانه شرکت کند.  لاوروف ریاست دو نشست شورای امنیت سازمان ملل را در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بر عهده خواهد داشت. وی هم‌چنین قرار است با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار و گفت‌وگو کند.