سازمان عفو بین ‌الملل در تازه ترین گزارش خود از افزایش چشمگیر تعداد اعدام‌ها در سال گذشته میلادی اظهار تاسف کرده و آن را در بیست و پنج سال گذشته بی ‌سابقه دانسته است. عفو بین ‌الملل روز سه ‌شنبه در گزارشی تعداد اعدام‌های سال گذشته را یک هزار و ششصد و سی و چهار […]

سازمان عفو بین ‌الملل در تازه ترین گزارش خود از افزایش چشمگیر تعداد اعدام‌ها در سال گذشته میلادی اظهار تاسف کرده و آن را در بیست و پنج سال گذشته بی ‌سابقه دانسته است. عفو بین ‌الملل روز سه ‌شنبه در گزارشی تعداد اعدام‌های سال گذشته را یک هزار و ششصد و سی و چهار مورد اعلام کرده و تعداد اعدام‌ها را پنجاه درصد بیشتر از اعدام‌های سال دوهزار و چهارده دانسته است. بنا بر این گزارش، ایران، پاکستان و عربستان سعودی هشتاد و نه درصد اعدام‌های سال گذشته را انجام داده‌اند.

این آمار بدون در نظر داشت اعدام‌ها در کشور چین است که به گفته عفو بین ‌الملل صدها اعدام در آن صورت می ‌گیرد اما آمار آن محرمانه نگهداشته می ‌شود. به اساس گزارش عفو بین‌الملل، در میان اعدام‌شدگان در چین طی یک سال گذشته چهار تن زیر هژده سال بوده ‌اند و اعدام آنان نقض پیمان ‌های بین ‌المللی است. دبیرکل عفو بین‌الملل از دولت ‌ها خواسته تا به آنچه او “قتل عام” خوانده پایان دهند.