ماریا زاخارووا اعلام کرد که آمریکا و متحدان آن به سبب دامن‌زدن به بحران اوکراین و آغاز حمله‌ای چندجانبه علیه روسیه، به شکل خطرناکی بر لبه پرتگاه درگیری هسته‌ای با روسیه حرکت می‌‌کنند. وی تاکید کرد تلاش برای معرفی روسیه به‌عنوان کشوری که با تسلیحات هسته‌‌ای خود دیگران را تهدید می‌‌کند، غیرقابل قبول است. ازسویی‌دیگر […]

ماریا زاخارووا اعلام کرد که آمریکا و متحدان آن به سبب دامن‌زدن به بحران اوکراین و آغاز حمله‌ای چندجانبه علیه روسیه، به شکل خطرناکی بر لبه پرتگاه درگیری هسته‌ای با روسیه حرکت می‌‌کنند.

وی تاکید کرد تلاش برای معرفی روسیه به‌عنوان کشوری که با تسلیحات هسته‌‌ای خود دیگران را تهدید می‌‌کند، غیرقابل قبول است. ازسویی‌دیگر جان کربی سخن‌گوی شورای امنیت ملی امریکا گفته است دیگر دوستی برای پوتین در جهان به جز چند کشور که رویدادها در اوکراین را محکوم نکرده‌اند، باقی نمانده است: ″واشنگتن و هم‌پیمانانش پس از آن‌که موجب وخیم شدن بحران اوکراین شدند و رویارویی سرسختانه‌ای را با روسیه کلید زدند حالا این روز‌ها به صورت خطرناکی به سمت رو‌یا‌رویی نظامی تمام‌عیار با کشور ما تمایل پیدا کرده‌اند که به معنای یک منازعه مسلحانه مستقیمِ قدرت‌های هسته‌‌ای است″.

درهمین حال ایگور کوناشینکوف، سخن‌گوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تعداد نیرونای خارجی در اوکراین به طور پیوسته در حال کاهش است و تنها طی سه هفته اخیر حدود ۴۰۰ تن از آنها کشته شده و در حال حاضر کم‌تر از سه هزار تن در اوکراین فعالیت دارند: ″طی سه هفته گذشته، در نتیجه اقدامات تهاجمی نیروهای مسلح روسیه و واحدهای نیروهای مردمی جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک، تعداد مزدوران در اوکراین از ۳۲۲۱ به ۲۷۴۱ کاهش یافته است و با وجود ورود ۱۵۱ مزدور خارجی دیگر، ۳۹۱ نیروی نظامی کشته شدند و ۲۴۰ نفر دیگر به خارج از خاک اوکراین گریختند″.

از سویی‌دیگر استفانو سانینو، دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه‌ی اروپا شب گذشته اعلام کرد که اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد ۵۰۰ میلیون یورو برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص دهد: ″از ماه فوریه و آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین مجموعاً دو میلیارد یورو از این صندوق برای اوکراین تخصیص داده شده است. ضمن این‌که، همانطور که روز گذشته مشص شد، اتحادیه‌ی اروپا وام کلان مالی یک میلیارد یورویی برای اوکراین را به‌عنوان بخشی از یک برنامه کمک اضطراری تصویب کرد″.

با این همه روسیه اعلام کرد که یک مرکز نظامی در منطقه باخموت در دونتسک را هدف قرار داده است؛ اما اوکراین مدعی شد که این مرکز غیرنظامی بوده است.