تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا برای تعلیق کمک مالی کشورش به سازمان جهانی صحت، واکنش های جهانی را برانگیخته است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازاین تصمیم آقای ترامپ ابراز تاسف کرده است. روسیه، چین، آلمان و شماری از کشور های دیگر با انتقاد تند از این تصمیم آقای ترامپ، آن را رویکرد خود […]

تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا برای تعلیق کمک مالی کشورش به سازمان جهانی صحت، واکنش های جهانی را برانگیخته است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازاین تصمیم آقای ترامپ ابراز تاسف کرده است. روسیه، چین، آلمان و شماری از کشور های دیگر با انتقاد تند از این تصمیم آقای ترامپ، آن را رویکرد خود خواهانه خوانده اند. اما شماری از مقام های امریکایی این تصمیم آقای ترامپ را به خطر انداختن جان مردم در سراسر جهان خوانده اند.

تصمیم دونالد ترامپ،‌رییس جمهور امریکا برای تعلیق سهم مالی کشورش در سازمان جهانی صحت واکنش‌ هایی زیادی را از سوی کشورها و شخصیت‌ های بین‌ المللی به همراه داشته است. جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این تصمم دونالد ترامپ، در توییتی ابراز تاسف کرده است. اما وزارت خارجه روسیه این تصمیم واشنگتن را مورد انتقاد قرار داده و آن را رویکردی بسیار خود خواهانه توصیف کرده است.

سرگی ریابکف،‌معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: تصمیم علنی شده واشنگتن برای تعلیق پرداخت سهم مالی به سازمان جهانی بهداشت از دیدگاه ما بسیار هشدار دهنده است. این نشانه رویکرد بسیار خود خواهانه مقام های امریکایی در قبال آن‌چیزی است که اکنون در جهان می‌گذرد.

دولت آلمان نیز در نخستین واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای قطع کمک مالی کشورش به سازمان جهانی صحت این تصمیم را به شدت محکوم کرده است.

هایکو ماس،‌وزیر امور خارجه آلمان گفت: ما باید همکاری تنگاتنگی در راه مبارزه با کووید- نزده داشته باشیم. یکی از بهترین راه‌ ها و سرمایه گذاری ‌ها در این جهت، تقویت سازمان ملل متحد به خصوص نهاد زیر مجموعه آن سازمان جهانی صحت بهداشت است که از نظر تامین منابع مالی برای ساخت،‌توسعه و توزیع واکسین و کیت‌ های تشخیص بیماری با مشکلاتی محسوس رو به رو است.

از سویی هم چین که از سوی واشنگتن به پنهان‌ کاری و اطلاع رسانی نادرست در خصوص ویژگی ‌های بیماری کووید- نزده و نحوه انتشار آن متهم شده، این تصمیم دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و خواستار پایبندی واشنگتن به تعهداتش در قبال سازمان جهانی صحت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: این تصمیم ظرفیت ‌های سازمان جهانی صحت  را کاهش می ‌دهد و باعث خلل در همکاری ‌های بین ‌المللی می ‌شود.

این در حالیست که تصمیم دونالد ترامپ به تعلیق کمک مالی کشورش به سازمان جهانی صحت واکنش نهادها و مقام های امریکایی در داخل امریکا را نیز برانگیخته است. یک گروه فعال در زمینه حمایت از وضعیت صحت و سلامت در امریکا و بیل گیتس،‌بنیانگذار شرکت مایکروسافت این تصمیم دونالد ترامپ را تلاشی آشکار برای منحرف کردن افکار عمومی از شدت بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در امریکا خوانده اند. همچنان رییس مجلس نمایندگان امریکا  نیز این تصمیم دونالد ترامپ را خطرناک و غیرقانونی خوانده است.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا گفت: رییس جمهوری، جان و معیشت مردم ایالات متحده و سراسر جهان را به خطر انداخته است.

این در حالیست که روز چهارشنبه دونالد رییس جمهور امریکا سازمان جهانی صحت را به ناکارآمدی در کار مبارزه با ویروس کرونا و تعامل با چین،‌متهم و از تعلیق کمک مالی کشورش به این سازمان خبر داد.