پس از حمله ناموفق هواپیماهای بدون سرنشین به کاخ کرملین، روسیه اعلام کرده که شرایط برای بازگشت به میز مذاکره دشوار شده‌است. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقام‌های مسکو از تمایل برخی شرکای بین‌‌المللی برای کمک به حل سیاسی جنگ در اوکراین بسیار قدردانی می‌کند؛ اما در شرایط کنونی هیچ […]

پس از حمله ناموفق هواپیماهای بدون سرنشین به کاخ کرملین، روسیه اعلام کرده که شرایط برای بازگشت به میز مذاکره دشوار شده‌است.

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقام‌های مسکو از تمایل برخی شرکای بین‌‌المللی برای کمک به حل سیاسی جنگ در اوکراین بسیار قدردانی می‌کند؛ اما در شرایط کنونی هیچ پیش‌نیازی برای بازگشت به‌میز مذاکرات صلح و راه حل سیاسی- دیپلماتیک اوضاع وجود ندارد.

در همین حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه موضع گیری مقام‌های پکن در خصوص حل بحران اوکراین را کاملا بی‌طرفانه ارزیابی کرد:ما بر اساس این واقعیت پیش می‌رویم که چین نه‌تنها موضع بی‌طرفانه‌‌ای در قبال بحران اوکراین اتخاذ کرده؛ بلکه دلایل و ماهیت آنچه را که در حال رخ دادن است کاملاً و به درستی درک می‌کند″.

از سویی‌هم، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده‌است که ایالات متحده هرگز اوکراین را برای حمله به خاک روسیه تشویق نکرده و نمی‌کند:از زمان آغاز این درگیری، ایالات متحده بدون تردید نه اوکراین را به حمله به قلمرو روسیه تشویق کرده و نه امکاناتی را در اختیار آنها قرار داده‌است که بتوانند به اهدافی خارج از مرزهای ملی خود حمله کند. ما در این خصوص کاملا با صراحت مواضع خود را اعلام کرده و به آن متعهد بوده‌‌ایم″.

هم‌چنان دونالد ترامپ، رییس‌‌جمهوری پیشین امریکا در مصاحبه با شبکه خبری جی‌بی بار دیگر مدعی شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، به راحتی می‌‌تواند به درگیری نظامی در اوکراین پایان دهد: ″به شما می‌گویم، اگر من رییس‌جمهور بودم، این جنگ را در یک روز پایان می‌دادم، برای این کار فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز داشتم. حل اوضاع به راحتی می‌تواند به دست آید، یک توافق می‌تواند به راحتی منعقد شود″.

با این همه، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌‌جمهوری اوکراین ابراز اطمینان کرد که غرب در صورتی که نظامیان اوکراینی وارد مرحله تهاجمی شوند، به کی‌یف هواپیماهای جنگی خواهد داد: ″چرا من مطمین هستم که ما هواپیما در اختیار خواهیم داشت؟ برای اینکه به زودی اقدامات تهاجمی ارتش ما آغاز خواهد شد. و بعد از آن، من مطمئن هستم که شرکای غربی به ما هواپیما خواهند داد″.

سفارت امریکا در اوکراین به شهروندان امریکایی در مورد امکان افزایش خطر حملات موشکی از جمله در کی‌یف و منطقه کی‌ یف هشدار داده‌است.