پس از آنکه وزارت امور خارجه ایران از آمادگی این کشور برای گفت‌وگو در باره احیای دوباره برجام خبرداد، اکنون ایالات متحده امریکا نیز اعلام کرده‌است که اولویت واشنگتن در قبال ایران میز گفت‌وگو و دیپلوماسی است. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در خصوص آزادی ۲٫۳ میلیارد دالر دارایی‌های منجمد شده ایران در عراق گفته […]

پس از آنکه وزارت امور خارجه ایران از آمادگی این کشور برای گفت‌وگو در باره احیای دوباره برجام خبرداد، اکنون ایالات متحده امریکا نیز اعلام کرده‌است که اولویت واشنگتن در قبال ایران میز گفت‌وگو و دیپلوماسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در خصوص آزادی ۲٫۳ میلیارد دالر دارایی‌های منجمد شده ایران در عراق گفته است که این پول در بخش‌های بشر دوستانه به مصرف خواهد رسید. در این حال وی تاکید کرده‌است که امریکا بر فشارهای خود علیه دولت ایران ادامه خواهد داد.

(دوشنبه،۲۲ جوزا) هفته روان بود که وزارت خارجه ایران اعلام کرد که این کشور میز مذاکره را ترک نکرده و در هرزمان ممکن آماده است تا روی موضوع هسته‌ای این کشور با طرف‌های برجام مذاکره کند.  ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارت گفت که موضع ایران در خصوص توافق هسته‌ای کاملا واضیح است و تهران آماده بکارگیری از روش دپلوماتیک برای به‌نتیجه رسیدن مذاکرات میباشد.

در واکنش به‌گفته‌های وزارت خارجه ایران، اکنون کاخ سفید اعلام نیز اعلام کرده که واشنگتن مذاکره را بهترین راه برای حل پرونده هسته‌ای ایران می‌داند. کارن ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران بیان کرد که واشنگتن دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد و اولویت واشنگتن در برابر ایران میز گفت‌وگو و دیپلماسی است:سیاست ما در مقابل ایران تغییر نکرده‌است. ما بر محدود کردن رفتار بی‌ثبات کننده ایران از طریق فشار با همکاری نزدیک با متحدان خود متمرکز بوده‌ایم، اگرچه دولت بایدن موضوع تبادل زندانیان آمریکایی را جدی می‌گیرد. باید بگویم که واشنگتن دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد.″

در این حال، وزارت امور خارجه امریکا نیز در واکنش به آزادی ۲٫۷ میلیارد دالرپول ایران در عراق گفته است که دسترسی ایران به این وجوه در عراق برای مبادلات بشردوستانه است. میتو میلر، سخنگوی این وزارت تاکید کرده که این وجوه تنها برای مبادلات بشردوستانه و سایر مبادلات خارج از تحریم‌ها توسط اشخاص ثالث مورد تایید امریکا قابل دسترسی است؛ اما به ایران منتقل نمی‌شود:وزارت خارجه امریکا از سال ۲۰۱۸ و در مشورت با کنگره یکسری معافیت‌ها را ارایه کرده است که به‌عراق اجازه می‌دهد هزینه واردات برق خریداری شده از ایران را در یک حساب بانکی محدود و کنترل شده در عراق پرداخت کند. بنابراین، ما همچنان به تایید این موارد و وجوه به صورت موردی ادامه می‌دهیم. آنها فقط می‌توانند برای اهداف بشردوستانه مانند غذا، دارو و سایر نیازهای بشردوستانه استفاده شوند.

این گفته‌ها در حال بیان می‌شود که اخیرا شماری از رسانه‌های خارجی گزارش‌های در مورد گفت‌وگوهای پنهانی بین نمایندگان واشنگتن و تهران و امضای توافق موقت به‌نشر رساندند که وزارت‌های خارجه ایران و امریکا، توافق موقت را را رد نمودند؛ اما در مورد مذاکرات چیزی نگفته‌اند. همچنان یک نماینده مجلس ایران نیز انجام گفت‌وگوها را تایید نمود و توافق جدید را رد کرد.